De Roemeense School Amsterdam is een weekendschool die onderwijs biedt in de Roemeense taal voor kinderen en volwassenen. Ons motto: ik praat, ik denk, ik voel in het Roemeens.
Het onderwijsproject gaat uit van Stichting ROMPRO en de missie, visie en doelstellingen van de School zijn gebaseerd op de uitgangspunten van de Stichting die ook de bestuurlijke verantwoordelijkheid draagt.
Op basis van een dynamisch pedagogisch concept en interactief onderwijs biedt de school diverse workshops, gecoördineerd en uitgevoerd door docenten die gespecialiseerd zijn in de Roemeense cultuur, beeldende kunst, toneel en drama, muziek en dans.
Via onze cursussen en onze toegewijde docenten, bieden we leerlingen een manier om hun kennis van de Roemeense taal te ontwikkelen en presenteren ze aspecten van de Roemeense cultuur en gebruiken.
De Roemeense School Amsterdam bestaat sinds 13 november 2016 en richt zich vooral op Roemenen en Moldaviërs in Amsterdam en omgeving, maar ook op andere nationaliteiten dankzij de Roemeense taalcursus voor volwassenen.
Bij het onderwijs en andere activiteiten zijn kinderen en hun ouders van harte welkom. De school biedt daarmee gelegenheid tot het leggen van contacten en het initiëren van nieuwe projecten.
Door deelname onderhouden de kinderen hun moedertaal en ontwikkelen ze hun Roemeense schrijf- en spreekvaardigheden. Ook leren de kinderen over de Roemeense cultuur en tradities. Bij traditionele feesten organiseert de school shows, wedstrijden en thematische tentoonstellingen. De artiesten van deze eventementen zullen de kinderen zijn.

Module 7.09.2019 - 14.12.2019
13 lessen, elke zaterdag
Klein Roemenië
13.01.2018 - 30.06.2018
Prijs/les: €5.-
De module bevat 17 lessen
Januari: 13, 20, 27
Februari: 3, 10
Maart: 10, 17, 24
April: 7, 14, 21
Mei: 26
Juni: 2, 9, 16, 23, 30
Roemeens voor volwassenen
13.01.2018 - 30.06.2018
Prijs/les: €15.-
De module bevat 17 lessen
Januari: 13, 20, 27
Februari: 3, 10
Maart: 10, 17, 24
April: 7, 14, 21
Mei: 26
Juni: 2, 9, 16, 23, 30
Alle andere cursussen
13.01.2018 - 30.06.2018
Prijs/les: €10.-
De module bevat 17 lessen
Januari: 13, 20, 27
Februari: 3, 10
Maart: 10, 17, 24
April: 7, 14, 21
Mei: 26
Juni: 2, 9, 16, 23, 30
Registratie is ook mogelijk tijdens de module en een gratis proefles is beschikbaar.
Betaling kan contant of via bankoverschrijving op de rekening van de Stichting. De beschrijving van de transactie moet de naam van de workshop of de vermelding "SRA-workshop" en uw volledige naam bevatten.

Schoolagenda #26

Schoolagenda #25

Schoolagenda #24

Ana-Maria Murariu
Ana-Maria is lid van de Raad van Bestuur van de ROMPRO Foundation en heeft zich met passie en efficiëntie ingezet voor het opzetten en runnen van de Roemeense School Amsterdam.
Als moeder van twee dochters die aan het Conservatorium van Amsterdam studeren en vaak bij sociale activiteiten betrokken zijn, wilde Ana-Maria al lang iets voor Roemeense kinderen kunnen doen.
Samen met haar dochters en hun vriendinnen organiseerden zij de eerste bakverkoop (fondsenwerving door het verkopen van taarten) op de Amsterdam International Community School, een succes dat de eerste financiering voor de Roemeense School Amsterdam opleverde.

Cătălina Robu
Hij is afgestudeerd in Sociologie en Economische Wetenschappen in Boekarest. Beroepsmatig heeft hij ervaring opgedaan in projectbeheer bij een grote onderneming in Boekarest.
Sinds 2012 woont ze in Nederland, waar ze haar dochter opvoedt en haar gedachten schrijft over haar blog. Ze houdt van lezen, films kijken en het verkennen van Amsterdam en omgeving. Ze blijft heel dicht bij Roemenië, terwijl ze probeert zoveel mogelijk te leren over de Nederlandse cultuur en geschiedenis.
Zij is zeer gemotiveerd om deel te nemen aan de oprichting en de goede werking van de school, zowel voor de harmonieuze ontwikkeling van haar kind als voor een evenwichtig persoonlijk leven wat de identiteit betreft.

Eliza van Peppen
Ze studeerde filologie, met Frans als hoofdvak. Sinds 2008 woont ze in Leiden, waar ze haar kinderen (4, 7 en 9 jaar) opvoedt en verschillende onderwijsactiviteiten doet.
Zij gaf Franse les aan de Vrijschool Mareland in Leiden, voerde diverse creatieve activiteiten uit en coördineerde deze op de Leidse Hout school, speeltuin Verenigingen Maredijk.
Coördineert en geeft les in de Roemeense taal- en cultuurcursus (leeftijdsgroep 3,5 - 8 jaar) bij het EOB (Europees Octrooibureau) in Rijswijk, Den Haag.
Sinds haar aankomst in Nederland houdt zij zich bezig met het idee van een Roemeense school, van een interculturele ruimte die een brug zou zijn tussen de Roemeense en de Nederlandse cultuur, een oase waarin ouders en kinderen het gevoel zouden hebben tot een cultuur en een gemeenschap te behoren.

Raluca Tudorache
In Roemenië studeerde hij en beoefende hij theater op professioneel niveau. Zij heeft een Master in gevorderd theater, cultureel management en pedagogie van de Nationale Universiteit voor Theater en Film I. L. Caragiale in Boekarest.
In 2015 studeerde hij af aan de Gerrit Rietveld Academie voor Beeldende Kunsten Amsterdam, waar hij zich toelegt op beeldende kunst, performance en video en zijn werk als beeldend kunstenaar voortzet.
Zij heeft gewerkt met kinderen van verschillende leeftijden, zowel in Roemenië als in Amsterdam, waarbij zij kunstlessen gaf en gebruik maakte van theater-geïnspireerde spelletjes.

Dilek Iusuf
Hij studeerde farmacie in Cluj-Napoca en behaalde vervolgens een Master of Science aan de Rijksuniversiteit Groningen, gevolgd door een PhD in farmacologische wetenschappen aan het Amsterdam Cancer Institute.
Zij adviseert momenteel medische en farmaceutische wetenschappers (publiek en particulier) bij het verkrijgen van nationale en Europese financiering voor hun onderzoeksprojecten.
Moeder van twee kinderen, een jongen en een meisje, is Dilek gepassioneerd door het opvoedingsproces en de emotionele ontwikkeling van kinderen. Vanuit haar verlangen om gelukkige, zelfverzekerde en emotioneel intelligente kinderen op te voeden, heeft zij veel gelezen over zachtaardig ouderschap en speelse opvoedingsmethoden, die zij elke dag probeert toe te passen.
In 2014 richtte ze Little Romania op, een ontmoetingsgroep van Roemeens sprekende ouders en kinderen in Amsterdam en omgeving. Sinds de opening van de Roemeense School Amsterdam, opereert Little Romania onder de naam Atelierul Piticilor.

Nicoleta-Ancuța Oprea
Hij is afgestudeerd aan de Faculteit van Sint-Andreas Saguna in Sibiu, afdeling Theologie - Letteren - Roemeense Taal van de Lucian Blaga Universiteit. Zij heeft in Roemenië gedurende 13 jaar lesgegeven in de Roemeense taal- en letterkunde aan de middelbare school, in welke periode zij de eerste graad van onderwijzeres heeft behaald.
Zij is getrouwd met Petru Oprea, benoemd tot orthodox priester voor de Roemeense gemeenschap in Amsterdam. Samen hebben ze een 9-jarige dochter.
Uit liefde voor het onderwijs, voor het behoud van de Roemeense taal en de Roemeense voorouderlijke waarden, wil zij zich inzetten voor dit project dat haar de kans geeft om Roemeens te onderwijzen aan kinderen in de diaspora.
De Roemeense taalcursus die zij geeft is gericht op kinderen van 10-14 jaar, met als doel het leren en verdiepen van de Roemeense taal en cultuur en de spirituele waarden van ons volk.

Gia Crișan
Zij is afgestudeerd aan de Universiteit van Boekarest, Faculteit Filologie, met als hoofdvak Frans-Roemeens. Zij heeft internationale onderwijservaring.
In Roemenië werkte hij als leraar Frans en Roemeens aan de Duitse middelbare school in Boekarest. Bij de Amerikaanse gouvernementele organisatie Peace Corps coördineerde hij het Roemeense taalonderricht en het culturele integratieprogramma voor Amerikaanse vrijwilligers.
Sinds 2003 woont hij in Nederland. Momenteel werkzaam op de British School. Naast dit werk coördineert en doceert zij de Roemeense taalcursus aan het EOB (Europees Octrooibureau), groep volwassenen.
Zij is moeder van twee dochters (6 en 12 jaar), en haar passies zijn lesgeven en glutenvrij brood bakken, waarbij zij erin slaagt die traditionele Roemeense geur te verspreiden.

Adriana Luminița Pop
Zij is afgestudeerd aan de Pedagogische Hogeschool en heeft vervolgens aan de Transsylvanische Universiteit van Brasov gestudeerd, met als hoofdvak Engels.
Hij studeerde mandoline, klassieke gitaar, zang aan de Volkskunstschool in Brasov. Hij componeerde en zong volksmuziek in de jaren '76 - '78, waarmee hij prijzen won en Brasov vele malen vertegenwoordigde in culturele evenementen die in die periode werden georganiseerd.
Zij was soliste en lid van het Astra Koor uit Brasov, waarmee zij tournees en culturele uitwisselingen in Roemenië en Europa heeft ondernomen. Ze heeft mandoline- en gitaarles gegeven. Zij coördineerde het kinderorkest (amateur).

Mirela Marinescu
Hij studeerde aan de Universiteit voor Beeldende Kunsten in Boekarest, Faculteit Decoratieve Kunsten en aan de Design Reinwardt Academie in Amsterdam, Master in Museologie programma.
Restaurateur en conservator van de middeleeuwse textielcollectie in het Nationaal Kunstmuseum van Roemenië. Hij heeft kunsttentoonstellingen georganiseerd, zowel in het museum als privé.
Hij heeft deelgenomen aan solo- en groepstentoonstellingen in Roemenië en daarbuiten. Lid van de Unie van Schone Kunstenaars van Roemenië sinds 1997. In 2000 ontving hij de UAP-prijs voor jonge kunstenaars.
Pedagogische ervaring in Roemenië: voorbereiding van studenten op de toelating tot de Kunst-Hogeschool. Ervaring met lesgeven in Nederland: workshops op scholen en in buurtclubs, coördinator van creatieve activiteiten in werkplaatsen voor gehandicapten.

Daniel Sandu
Dansdocent, afgestudeerd aan de Rotterdamse Dansacademie, professioneel danser, laatste 9 jaar bij Het Internationaal Danstheater in Amsterdam.
Geeft les in het reguliere en speciale onderwijs. Ervaring in het werken met professionele dansers, muzikanten en ook mensen die nog nooit gedanst hebben.
De school is gevestigd binnen de Amsterdam International Community School en is bereikbaar met het openbaar vervoer:
- Station Amsterdam Zuid
- Metrostation Zuid
- Strawinskylaan en Station Zuid busstations
- + Over
-
De Roemeense School Amsterdam is een weekendschool die onderwijs biedt in de Roemeense taal voor kinderen en volwassenen. Ons motto: ik praat, ik denk, ik voel in het Roemeens.
Het onderwijsproject gaat uit van Stichting ROMPRO en de missie, visie en doelstellingen van de School zijn gebaseerd op de uitgangspunten van de Stichting die ook de bestuurlijke verantwoordelijkheid draagt.
Op basis van een dynamisch pedagogisch concept en interactief onderwijs biedt de school diverse workshops, gecoördineerd en uitgevoerd door docenten die gespecialiseerd zijn in de Roemeense cultuur, beeldende kunst, toneel en drama, muziek en dans.
Via onze cursussen en onze toegewijde docenten, bieden we leerlingen een manier om hun kennis van de Roemeense taal te ontwikkelen en presenteren ze aspecten van de Roemeense cultuur en gebruiken.
De Roemeense School Amsterdam bestaat sinds 13 november 2016 en richt zich vooral op Roemenen en Moldaviërs in Amsterdam en omgeving, maar ook op andere nationaliteiten dankzij de Roemeense taalcursus voor volwassenen.
Bij het onderwijs en andere activiteiten zijn kinderen en hun ouders van harte welkom. De school biedt daarmee gelegenheid tot het leggen van contacten en het initiëren van nieuwe projecten.
Door deelname onderhouden de kinderen hun moedertaal en ontwikkelen ze hun Roemeense schrijf- en spreekvaardigheden. Ook leren de kinderen over de Roemeense cultuur en tradities. Bij traditionele feesten organiseert de school shows, wedstrijden en thematische tentoonstellingen. De artiesten van deze eventementen zullen de kinderen zijn.
- + Programma
-
Module 7.09.2019 - 14.12.2019
13 lessen, elke zaterdag
- + Cursussen
-
- + Aanmelden
-
Klein Roemenië
13.01.2018 - 30.06.2018
€85.- per modulePrijs/les: €5.-
De module bevat 17 lessen
Januari: 13, 20, 27
Februari: 3, 10
Maart: 10, 17, 24
April: 7, 14, 21
Mei: 26
Juni: 2, 9, 16, 23, 30Roemeens voor volwassenen
13.01.2018 - 30.06.2018
€255.- per modulePrijs/les: €15.-
De module bevat 17 lessen
Januari: 13, 20, 27
Februari: 3, 10
Maart: 10, 17, 24
April: 7, 14, 21
Mei: 26
Juni: 2, 9, 16, 23, 30Alle andere cursussen
13.01.2018 - 30.06.2018
€170.- per modulePrijs/les: €10.-
De module bevat 17 lessen
Januari: 13, 20, 27
Februari: 3, 10
Maart: 10, 17, 24
April: 7, 14, 21
Mei: 26
Juni: 2, 9, 16, 23, 30Registratie is ook mogelijk tijdens de module en een gratis proefles is beschikbaar.
Betaling kan contant of via bankoverschrijving op de rekening van de Stichting. De beschrijving van de transactie moet de naam van de workshop of de vermelding "SRA-workshop" en uw volledige naam bevatten.
- + Aanbevelingen
-
[cl-review quote="Hartelijk dank voor uw inspanningen om deze zondagsschool te hebben. We wensen jullie veel succes, we zullen jullie bijstaan en kijken uit naar een geschiedenis/geografieles voor de oudere kinderen!" author="Fam. Vlahu" occupation="" type="quote" layout="framed" bg_color="#f2c222″ text_color="#000000″ italic=""][cl-review quote="We zijn heel blij voor onze kinderen en voor jullie, de organisatoren. We wachten al jaren op je. We wensen je succes en wordt groot!" author="Fam. Bumbu" occupation="" type="quote" layout="modern" bg_color="#f2c222″ text_color="#000000″ italic=""][cl-review quote="Gefeliciteerd met hoe de eerste module is verlopen. Bedankt voor alle moeite en laten we samen mooi groeien." author="Olimpia Gheorghe" occupation="" type="quote" layout="framed" bg_color="#f2c222″ text_color="#000000″ italic=""][cl-review quote="Bedankt voor de kans die de kinderen en wij als ouders hebben gekregen om elkaar beter te leren kennen, om weer in contact te komen met de Roemeense taal en cultuur, en om samen mooie momenten door te brengen." author="Răzvan en Tatiana Oprea" occupation="" type="quote" layout="modern" bg_color="#f2c222″ text_color="#000000″ italic=""][cl-review quote="Gefeliciteerd met dit mooie initiatief! We hebben een geweldige tijd gehad op de school en komen graag nog eens terug." author="Teodor en Elena Stoica" occupation="" type="quote" layout="framed" bg_color="#f2c222″ text_color="#000000″ italic=""][cl-review quote="Bedankt voor de geweldige dingen die jullie met onze kleintjes doen, het is heerlijk om Nichita zo enthousiast te zien. Gefeliciteerd met je gave om zo mooi met kinderen te werken!" author="Daniela Zapodeanu" occupation="Over Eliza van Peppen, coördinator van de Roemeense taal- en cultuurworkshop voor kinderen" type="quote" layout="modern" bg_color="#f2c222″ text_color="#000000″ italic=""]
- + Dagboek
-
Schoolagenda #27
Dwerg werkplaats. Tekst en foto's: Nicoleta Oprea Hier is de tijd snel gegaan en onze dwergen hebben de laatste workshop van dit schooljaar bereikt....Schoolagenda #26
Dwerg werkplaats. Tekst en foto's: Nicoleta Oprea Wij vierden zaterdag op school, met klein en groot, de Dag van het Iei. Gekleed in prachtige traditionele kostuums, onze dwergen...Schoolagenda #25
Dwerg werkplaats. Tekst en foto's: Nicoleta Oprea Afgelopen zaterdag maakten we een denkbeeldig uitstapje naar de schapenboerderij en speelden we met de ondeugende lammetjes. We...Schoolagenda #24
Dwerg werkplaats. Tekst en foto's: Dilek Iusuf Gefeliciteerd Simona! De Dwarfs' Workshop stond in het teken van tennis en emoties voor Simona Halep, die in... - + Team
-
Ana-Maria Murariu
HoofdcoördinatorAna-Maria is lid van de Raad van Bestuur van de ROMPRO Foundation en heeft zich met passie en efficiëntie ingezet voor het opzetten en runnen van de Roemeense School Amsterdam.
Als moeder van twee dochters die aan het Conservatorium van Amsterdam studeren en vaak bij sociale activiteiten betrokken zijn, wilde Ana-Maria al lang iets voor Roemeense kinderen kunnen doen.
Samen met haar dochters en hun vriendinnen organiseerden zij de eerste bakverkoop (fondsenwerving door het verkopen van taarten) op de Amsterdam International Community School, een succes dat de eerste financiering voor de Roemeense School Amsterdam opleverde.
Cătălina Robu
Tweede coördinator & ouder workshopHij is afgestudeerd in Sociologie en Economische Wetenschappen in Boekarest. Beroepsmatig heeft hij ervaring opgedaan in projectbeheer bij een grote onderneming in Boekarest.
Sinds 2012 woont ze in Nederland, waar ze haar dochter opvoedt en haar gedachten schrijft over haar blog. Ze houdt van lezen, films kijken en het verkennen van Amsterdam en omgeving. Ze blijft heel dicht bij Roemenië, terwijl ze probeert zoveel mogelijk te leren over de Nederlandse cultuur en geschiedenis.
Zij is zeer gemotiveerd om deel te nemen aan de oprichting en de goede werking van de school, zowel voor de harmonieuze ontwikkeling van haar kind als voor een evenwichtig persoonlijk leven wat de identiteit betreft.
Eliza van Peppen
Workshop Roemeense taal en cultuurZe studeerde filologie, met Frans als hoofdvak. Sinds 2008 woont ze in Leiden, waar ze haar kinderen (4, 7 en 9 jaar) opvoedt en verschillende onderwijsactiviteiten doet.
Zij gaf Franse les aan de Vrijschool Mareland in Leiden, voerde diverse creatieve activiteiten uit en coördineerde deze op de Leidse Hout school, speeltuin Verenigingen Maredijk.
Coördineert en geeft les in de Roemeense taal- en cultuurcursus (leeftijdsgroep 3,5 - 8 jaar) bij het EOB (Europees Octrooibureau) in Rijswijk, Den Haag.
Sinds haar aankomst in Nederland houdt zij zich bezig met het idee van een Roemeense school, van een interculturele ruimte die een brug zou zijn tussen de Roemeense en de Nederlandse cultuur, een oase waarin ouders en kinderen het gevoel zouden hebben tot een cultuur en een gemeenschap te behoren.
Raluca Tudorache
Workshop spel en persoonlijke ontwikkelingIn Roemenië studeerde hij en beoefende hij theater op professioneel niveau. Zij heeft een Master in gevorderd theater, cultureel management en pedagogie van de Nationale Universiteit voor Theater en Film I. L. Caragiale in Boekarest.
In 2015 studeerde hij af aan de Gerrit Rietveld Academie voor Beeldende Kunsten Amsterdam, waar hij zich toelegt op beeldende kunst, performance en video en zijn werk als beeldend kunstenaar voortzet.
Zij heeft gewerkt met kinderen van verschillende leeftijden, zowel in Roemenië als in Amsterdam, waarbij zij kunstlessen gaf en gebruik maakte van theater-geïnspireerde spelletjes.
Dilek Iusuf
"Klein Roemenië" dwerg werkplaatsHij studeerde farmacie in Cluj-Napoca en behaalde vervolgens een Master of Science aan de Rijksuniversiteit Groningen, gevolgd door een PhD in farmacologische wetenschappen aan het Amsterdam Cancer Institute.
Zij adviseert momenteel medische en farmaceutische wetenschappers (publiek en particulier) bij het verkrijgen van nationale en Europese financiering voor hun onderzoeksprojecten.
Moeder van twee kinderen, een jongen en een meisje, is Dilek gepassioneerd door het opvoedingsproces en de emotionele ontwikkeling van kinderen. Vanuit haar verlangen om gelukkige, zelfverzekerde en emotioneel intelligente kinderen op te voeden, heeft zij veel gelezen over zachtaardig ouderschap en speelse opvoedingsmethoden, die zij elke dag probeert toe te passen.
In 2014 richtte ze Little Romania op, een ontmoetingsgroep van Roemeens sprekende ouders en kinderen in Amsterdam en omgeving. Sinds de opening van de Roemeense School Amsterdam, opereert Little Romania onder de naam Atelierul Piticilor.Nicoleta-Ancuța Oprea
Workshop Roemeense taal en cultuurHij is afgestudeerd aan de Faculteit van Sint-Andreas Saguna in Sibiu, afdeling Theologie - Letteren - Roemeense Taal van de Lucian Blaga Universiteit. Zij heeft in Roemenië gedurende 13 jaar lesgegeven in de Roemeense taal- en letterkunde aan de middelbare school, in welke periode zij de eerste graad van onderwijzeres heeft behaald.
Zij is getrouwd met Petru Oprea, benoemd tot orthodox priester voor de Roemeense gemeenschap in Amsterdam. Samen hebben ze een 9-jarige dochter.
Uit liefde voor het onderwijs, voor het behoud van de Roemeense taal en de Roemeense voorouderlijke waarden, wil zij zich inzetten voor dit project dat haar de kans geeft om Roemeens te onderwijzen aan kinderen in de diaspora.
De Roemeense taalcursus die zij geeft is gericht op kinderen van 10-14 jaar, met als doel het leren en verdiepen van de Roemeense taal en cultuur en de spirituele waarden van ons volk.
Gia Crișan
Roemeense taal (volwassenen)Zij is afgestudeerd aan de Universiteit van Boekarest, Faculteit Filologie, met als hoofdvak Frans-Roemeens. Zij heeft internationale onderwijservaring.
In Roemenië werkte hij als leraar Frans en Roemeens aan de Duitse middelbare school in Boekarest. Bij de Amerikaanse gouvernementele organisatie Peace Corps coördineerde hij het Roemeense taalonderricht en het culturele integratieprogramma voor Amerikaanse vrijwilligers.
Sinds 2003 woont hij in Nederland. Momenteel werkzaam op de British School. Naast dit werk coördineert en doceert zij de Roemeense taalcursus aan het EOB (Europees Octrooibureau), groep volwassenen.
Zij is moeder van twee dochters (6 en 12 jaar), en haar passies zijn lesgeven en glutenvrij brood bakken, waarbij zij erin slaagt die traditionele Roemeense geur te verspreiden.
Adriana Luminița Pop
Muziek workshopZij is afgestudeerd aan de Pedagogische Hogeschool en heeft vervolgens aan de Transsylvanische Universiteit van Brasov gestudeerd, met als hoofdvak Engels.
Hij studeerde mandoline, klassieke gitaar, zang aan de Volkskunstschool in Brasov. Hij componeerde en zong volksmuziek in de jaren '76 - '78, waarmee hij prijzen won en Brasov vele malen vertegenwoordigde in culturele evenementen die in die periode werden georganiseerd.
Zij was soliste en lid van het Astra Koor uit Brasov, waarmee zij tournees en culturele uitwisselingen in Roemenië en Europa heeft ondernomen. Ze heeft mandoline- en gitaarles gegeven. Zij coördineerde het kinderorkest (amateur).
Mirela Marinescu
Workshop beeldende kunstHij studeerde aan de Universiteit voor Beeldende Kunsten in Boekarest, Faculteit Decoratieve Kunsten en aan de Design Reinwardt Academie in Amsterdam, Master in Museologie programma.
Restaurateur en conservator van de middeleeuwse textielcollectie in het Nationaal Kunstmuseum van Roemenië. Hij heeft kunsttentoonstellingen georganiseerd, zowel in het museum als privé.
Hij heeft deelgenomen aan solo- en groepstentoonstellingen in Roemenië en daarbuiten. Lid van de Unie van Schone Kunstenaars van Roemenië sinds 1997. In 2000 ontving hij de UAP-prijs voor jonge kunstenaars.
Pedagogische ervaring in Roemenië: voorbereiding van studenten op de toelating tot de Kunst-Hogeschool. Ervaring met lesgeven in Nederland: workshops op scholen en in buurtclubs, coördinator van creatieve activiteiten in werkplaatsen voor gehandicapten.
Daniel Sandu
Workshop Roemeense volksdansDansdocent, afgestudeerd aan de Rotterdamse Dansacademie, professioneel danser, laatste 9 jaar bij Het Internationaal Danstheater in Amsterdam.
Geeft les in het reguliere en speciale onderwijs. Ervaring in het werken met professionele dansers, muzikanten en ook mensen die nog nooit gedanst hebben.
- + Contact
-
De school is gevestigd binnen de Amsterdam International Community School en is bereikbaar met het openbaar vervoer:
- Station Amsterdam Zuid
- Metrostation Zuid
- Strawinskylaan en Station Zuid busstations
Cursussen
Taal, cultuur en beschaving
Coördinator: Nicoleta-Ancuța Oprea
Leeftijdsgroep: 9+ jaar
Doel:
- het cultiveren van een positieve houding ten opzichte van de Roemeense taal en het erkennen van de rol ervan in de persoonlijke ontwikkeling en de culturele verrijking;
- het ontwikkelen van belangstelling voor interculturele communicatie.
Doelstellingen:
- opleiding en ontwikkeling van de communicatiecultuur bij adolescenten door beheersing van de taalhulpbronnen en de literair-artistieke cultuur;
- het ontwikkelen van een voorliefde voor informatie, kennis en openheid voor nieuwe horizonten;
- jonge mensen aan te moedigen op het pad van intellectuele exploratie;
- het vormen van culturele representaties van Roemeense taalwaarden;
- ontwikkeling van mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden in het Roemeens.
Werkmethoden:
De studie van de Roemeense taal, cultuur en beschaving zal worden ingeleid door de inbreng van begrippen uit verschillende interessegebieden van de jongeren: literatuur, muziek, schilderkunst, film, geschiedenis, aardrijkskunde, enz. De kennisverwerving zal worden vergemakkelijkt door de presentatie van boeiend materiaal, videoprojecties en discussies over vooraf bepaalde thema's.
Indicatieve thema's:
- Grote Roemeense cultuurmakers: Dimitrie Cantemir - auteur van de eerste Roemeense roman; Mihai Eminescu - de vuurtoren van de Roemeense poëzie; Ion Creanga - een verhalenverteller zonder weerga; Traian Vuia - de Roemeen die bewees dat vliegtuigen kunnen vliegen; Constantin Brancusi - schepper van onsterfelijke werken; Gheorghe Zamfir - vernieuwer van de fluit; George Enescu - de complete kunstenaar: componist, dirigent, violist, pianist, leraar; Mircea Eliade - van bijziende corigent tot excentrieke geleerde.
- literatuur als culturele dimensie en kunst van het woord (workshop creatief schrijven);
- book beats movie (gedenkwaardige vertoningen van beroemde boeken: Alle zeilen omhoog! door Radu Tudoran, Herinneringen uit de kindertijd door Ion Creanga);
- Beroemde vertoningen: Life of Pi, Kampioen, Lord of the Rings;
- fundamentele mythen van het Roemeense volk (Klooster van Argeș - de mythe van opoffering voor de schepping, Miorița - veronderstelling en bestemming);
- kennis en zelfbewustzijn;
- debatten over verschillende onderwerpen: literatuur, muziek, schilderkunst, aardrijkskunde, geschiedenis, godsdienst, enz;
- tradities en gebruiken die eigen zijn aan ons volk (Kerstmis, Nieuwjaar, Pasen, midzomer, enz.);
- workshop volksambachten: naaien, haken, weven.
Roemeense taal en cultuur (kinderen)
Coördinator: Eliza van Peppen
Leeftijdsgroep: 3,5-8 jaar
Doelstellingen:
- kennismaking met de Roemeense taal en cultuur, presentatie van een rijk educatief en cultureel programma, met gebruikmaking van speelse en creatieve werkmethoden. Zo wordt contact gelegd met verhalen, volksmythologie, liedjes, spelletjes, gebruiken en Roemeense tradities;
- het bevorderen, aanleren en verdiepen van de Roemeense taal, cultuur en spirituele waarden;
- het bevorderen van het gevoel tot een cultuur en een gemeenschap te behoren in de context van het behoren tot en het contact met andere culturen.
Voordelen:
- ontwikkeling van mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden in het Roemeens;
- het creëren van de basis automatismen en structuren van de Roemeense taal;
- Roemeense liedjes en gedichten leren;
- het verwerven van kennis van de Roemeense geografie, geschiedenis, tradities en gewoonten.
Werkmethoden:
Tijdens de cursussen worden verschillende thema's van het dagelijks leven en de Roemeense cultuur op een speelse manier benaderd, en de methodes variëren naar gelang van de leeftijd van de kinderen en hun voorbereiding.
Door middel van didactisch spel, conversatie, lezen, uitleg en rollenspel, zal de Roemeense taal en cultuur gemakkelijk en met plezier geleerd worden.
Het lesmateriaal zal bestaan uit werkbladen en werkbladen, verhalen, illustraties, video's, CD's, DVD's.
Indicatieve thema's:
- nieuwe vrienden en plaatsen te ontdekken;
- de magie van de herfst (herfstpaden, herfstmand, bloemen, geur, kleur);
- Ik en mijn wereld (lichaam, zintuigen, familie);
- museum en kunst;
- winter in woord en beeld (buitenspelen, winter en de levende wezens);
- tradities en gebruiken rond de wintervakantie.
Roemeense taal (volwassenen)
Coördinator: Gia Crișan
Leeftijdsgroep: 16+ jaar
De workshop is bedoeld voor iedereen die zich de Roemeense taal eigen wil maken. De lessen zijn gestructureerd volgens moeilijkheidsgraad.
Doelstellingen:
- het verwerven van basiskennis van de Roemeense taal;
- gewenning aan de uitspraak van de specifieke klanken van de Roemeense taal;
- het vermogen ontwikkelen om eenvoudige contexten te begrijpen;
- het ontwikkelen van het vermogen om adequaat te reageren op verschillende situaties die zich tijdens de lessen voordoen;
- assimilatie van een basis woordenschat.
Methoden:
Er wordt voornamelijk gebruik gemaakt van de communicatieve methode, en de meest gebruikte taal zal het Roemeens zijn. Indien nodig kan ook uitleg worden gegeven in het Engels, Frans of Nederlands. Elke les zal vergezeld gaan van culturele informatie.
Voordelen:
- Uitspraak;
- woordenschat en basiskennis.
Spel, persoonlijke ontwikkeling en fotografie
Coördinator: Raluca Tudorache
Leeftijdsgroep: 6-9+ jaar
De workshop "Spel, persoonlijke ontwikkeling en fotografie" wisselt tussen twee onderwerpen: de ene week gaat de les over "Spel en persoonlijke ontwikkeling", de volgende over "Fotografie". Het is mogelijk om te kiezen voor beide onderwerpen of voor maar één. Als er maar één van de twee gewenst is, dan betaalt u slechts de helft van de prijs/module.
Foto's
Wij leven in een wereld waarin technologie niet langer kan worden vermeden en deel uitmaakt van ons dagelijks bestaan. De meeste kinderen hebben toegang tot smart phones met camera's. Velen van hen voelen zich van jongs af aan aangetrokken tot het gebruik van de camera's van hun ouders, waarbij zij enerzijds proberen hen te imiteren en anderzijds hun nieuwsgierigheid naar de technologie volgen, waarbij zij onbewust dit medium kiezen om zich uit te drukken.
Wat wel interessant is, is het perspectief van de kinderen en hoe zij de wereld zien. Hun fantasie en observatievermogen is meestal onschuldig, maar ook zeer interessant. U zult ontdekken dat zij de wereld heel anders zien dan volwassenen. Wat niet meer dan normaal is.
Anderzijds zijn er kinderen bij wie fotografie de verbeelding nog meer aanwakkert, en die nieuwe manieren leren om de wereld om hen heen te verkennen en te begrijpen.
Door zowel technische als conceptuele begrippen te kennen en vervolgens te leren omgaan met een camera, kunnen zij zich bovendien ontwikkelen in de manier waarop zij zich via de fotografie uitdrukken.
Het doel van de cursus is kinderen warm te maken voor fotografie door hen eerst vertrouwd te maken met de basisbeginselen van de technische aspecten van een camera, zodat zij begrijpen hoe deze werkt. Dan zullen ze begrijpen dat ze niet willekeurig foto's kunnen maken, maar dat ze keuzes kunnen maken over het perspectief. Later worden de kinderen vrijgelaten om te onderzoeken en te ontdekken wat voor soort fotografie zij zouden willen beleven.
Het is belangrijk dat elk kind zijn eigen kleine digitale camera heeft en het spelen op een ander niveau kan beginnen.
Spel en persoonlijke ontwikkeling
Doelstellingen:
De cursus is recreatief, onderhoudend en ontspannen teelt. Samen zullen we leren spelen, maar deze keer een beetje anders.
Spel helpt bij het oplossen van veel kwesties en problemen die we vaak tegenkomen in verband met school, allerlei leeractiviteiten of het persoonlijke leven.
Het spel zelf is een kleine vergelijking. Het verbindt intuïtie en het onderbewustzijn, en helpt, verrassend genoeg, situaties op te lossen. Tegelijkertijd traint het spel lichaam en geest, door ons bewust te maken van onze grenzen en hoe we die kunnen overwinnen, maar ook van hoe groot onze mogelijkheden zijn, wat een harmonieuze ontwikkeling van de aanwezige kwaliteiten bevordert.
Voordelen:
- gearticuleerde expressie (fysiek en verbaal) voor een publiek;
- verbetering van de communicatievaardigheden met familie, vrienden en school;
- meer zelfvertrouwen.
Methoden:
De workshop is grotendeels gebaseerd op improvisatie-oefeningen, geïnspireerd door het theater, maar ook op andere begrippen en toepassingen die verband houden met andere expressievormen, zoals algemene cultuur, beeldende kunsten, dans en zang.
De werkmethoden variëren naar gelang van de leeftijd van de kinderen en hun voorbereiding, maar de belangrijkste inspiratiebron en structuur van de aanpak is gebaseerd op Viola Spolin's methode van theatrale improvisatie en elementen van standpunten (perspectieven), een Amerikaanse methode geïnspireerd door hedendaagse dans, die helpt bij het structureren van denken, spreken en bewegen.
Om te beginnen zullen de kinderen spelenderwijs leren zich bewust te worden van hun eigen gevoelens, te analyseren waar die vandaan komen en in staat te zijn hun emoties, spraak en gedrag te beheersen.
Later zullen zij, met behulp van de nieuw getrainde begrippen, verhalen construeren en componeren (storytelling), zullen zij teksten uit de Roemeense en de wereldliteratuur bestuderen (gedichten, verhalen, sketches, liedjes), een beter inzicht krijgen in emoties en gevoelens, en naar een nieuw niveau van spel en lichamelijke en geestelijke training gaan.
Klein Roemenië - workshop voor kleintjes
Coördinator: Dilek Iusuf
Leeftijdsgroep: 0-3,5 jaar
We hebben activiteiten voor iedereen, zelfs voor ouders. Tijdens de workshop wisselen we, afhankelijk van de stemming en energie van de kinderen, de volgende activiteiten af:
- spelletjes en dans (Hazel, Stone Bridge, Sleeping Bear, The Tufted Dog, An Elephant Rocks, etc.);
- voorleestijden (gedichten en korte verhalen, passend bij het seizoen);
- vele liedjes, die we samen zingen;
- vrij spel met het aanwezige speelgoed.
We zullen ook verrassingsgasten hebben die ons nieuwe dingen zullen leren.
Workshop voor de ouders (ad hoc)
Coördinator: Cătălina Robu
- Speciale gasten
- Partijen
- Workshops

Kunst (op aanvraag)
Coördinator: Mirela Marinescu
Leeftijdsgroepen: 4-7 jaar, 7-12 jaar, 12+ jaar
Doelstellingen:
De kinderen zullen kennismaken met verschillende materialen en gereedschappen en hoe ze die kunnen gebruiken. Op deze manier zullen ze leren:
- vormen en kleuren onderscheiden en benoemen;
- om plastische effecten te bereiken door vormen en kleuren te combineren;
- vormen in de ruimte visualiseren en modelleren met behulp van bepaalde technieken zoals superimpositie, collage, spatten, blazen, vouwen, enz;
- om plastic en decoratieve samenstellingen te verkrijgen.
Voordelen:
- een ruimte voor creatie, expressie, communicatie en ontspanning door middel van tekenen en kleur;
- het stimuleren en ontwikkelen van creativiteit en verbeelding;
- kinderen aanmoedigen om zich vrij te uiten, op een speelse en interactieve manier, met gebruikmaking van een verscheidenheid aan media en technieken.
Werkmethoden:
Het varieert naar gelang van de leeftijd van de kinderen en hun achtergrond.
Muziek (op aanvraag)
Coördinator: Adriana Luminița Pop
Doelstellingen:
- kinderen kennis laten maken met polyfone muziek door middel van "muzikale spelletjes";
- het leren van liedjes, die vervolgens op verschillende manieren kunnen worden geïnterpreteerd, verrijkt en omgezet in spel.
Muziek, het verbindende element, de tweede taal van communicatie na de moedertaal. Een workshop voor het hele gezin.
Voordelen:
- we zingen samen, we leren Roemeense liedjes;
- we creëren een verzameling teksten en eventueel partituren uit verschillende muziekcategorieën;
- gitaarlessen, mandoline, piano inwijding;
- cor.
Folkloristische Roemeense dans (op aanvraag)
Coördinator: Daniel Sandu
Net als spelen is volksdans een complexe activiteit waarbij zowel de geest als het lichaam betrokken zijn. Zij kan zowel door beroepsdansers als door amateurs worden uitgevoerd, op één voorwaarde : een passie voor de traditie moet gepaard gaan met een verlangen om haar te ontdekken en te leren kennen.
Volksdansen kan individueel worden uitgevoerd of in groepen, in een kring of op een rij, in paren van twee, drie of meer dansers.
De volksspelen, hoewel zo verschillend, hebben de muziek en het opzwepende ritme gemeen, die de vreugde en de hartstocht voor plezier van elke kleine of grote danser uitdrukken.
Door Roemeense volksdans te leren, ontdekken kinderen de magie van volksdans en nationale klederdracht, ontdekken ze een omgeving vol muziek en harmonie, een wereld vol rituelen, gebruiken en traditionele symbolen.
Zelfs als het hun eerste ervaring is, zullen kinderen geleidelijk overgaan van het ritme van de muziek, naar basispassen en dan naar een meer complexe choreografie. Elke volksdans wordt tijdens de les geoefend, zodat de kinderen in staat zijn elke beweging en choreografie correct uit te voeren.
Voordelen:
- kinderen vertrouwd te maken met Roemeense dansen, gebruiken en tradities;
- het cultiveren van liefde en respect voor culturele tradities; deze te kennen en te waarderen;
- uitvoering van dansen en liederen in combinatie met Roemeense volksverhalen en sprookjes;
- het stimuleren en betrekken van ouders bij gezamenlijke activiteiten.