{"id":19232,"date":"2021-11-18T14:21:14","date_gmt":"2021-11-18T13:21:14","guid":{"rendered":"https:\/\/rompro.nl\/?p=19232"},"modified":"2023-05-30T19:48:43","modified_gmt":"2023-05-30T17:48:43","slug":"tikkie-o-metoda-rapida-pentru-microplati","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/rompro.nl\/nl\/tikkie-o-metoda-rapida-pentru-microplati\/","title":{"rendered":"Tikkie: een snelle methode voor microbetalingen!"},"content":{"rendered":"
Als je in Nederland woont, ben je waarschijnlijk al eens in zo'n situatie terechtgekomen: \"het is ok\u00e9, ik stuur je een Tikkie\" - een zin die je waarschijnlijk in een mist heeft.<\/span><\/p>\n Als je ooit iets soortgelijks hebt meegemaakt, dan ben je hier aan het juiste adres. Lees verder om alles te weten te komen over de app voor snelle transacties die Nederland heeft veroverd.<\/span><\/p>\n Zoals hierboven vermeld, is Tikkie een gratis online transactie-app die in 2016 op de Nederlandse markt werd gebracht door ABN AMRO bank. Hoewel de app eigendom is van ABN, kan hij worden gebruikt met elke bankrekening bij een Nederlandse bank. Met de app kun je betalingen aanvragen via een link - die je kunt versturen via WhatsApp of messenger - of via een QR-code.<\/span><\/p>\n De cultuur van het delen van de kosten van uitgaan met vrienden, familie of collega's maakt deel uit van de Nederlandse manier van leven (vandaar de Engelse uitdrukking \"to go Dutch\" - wat zich laat vertalen als de rekening gelijk verdelen). Het is helemaal niet ongewoon dat je na een avondje stappen in de club met een groep Nederlandse vrienden de volgende ochtend wakker wordt met een Tikkie op WhatsApp voor alle drankjes die je hebt genuttigd, denkend dat het op de persoon is. Voor het geval je nog niet overtuigd bent: elke maand worden er meer dan 10.000 Tikkies verstuurd voor bedragen onder de \u20ac2!<\/span><\/p>\n De app is heel eenvoudig te gebruiken. Je voert gewoon het bedrag in dat je schuldig bent in de Tikkie-app, die je vervolgens vraagt welke van je WhatsApp-contacten je schuldig bent.<\/span><\/p>\n <\/span>De link wordt dan via WhatsApp naar de persoon in kwestie gestuurd. Een van de voordelen van Tikkie is dat je geen app nodig hebt om te betalen voor een ontvangen verzoek. Het enige wat je nodig hebt is een Nederlandse bankrekening en een smartphone. De hele transactie wordt voltooid via je bankrekening via iDeal, dus je hebt geen andere digitale portemonnee nodig.<\/span><\/p>\n <\/span><\/p>\n Tikkie wordt echter niet alleen gebruikt onder vrienden en familie, maar kan ook worden gebruikt op de markt of in restaurants - klanten kunnen de QR-code scannen die hen doorverwijst naar een formulier dat al is ingevuld in de Tikkie-app. Het enige wat nog moet gebeuren is dat de transactie wordt goedgekeurd.<\/span><\/p>\n Als dit de eerste keer is dat je Tikkie gebruikt, moet je de app downloaden in de app store. De app zal je de eerste keer dat je hem opent om wat persoonlijke informatie vragen (naam, telefoonnummer en rekeningnummer). <\/span><\/p>\n Als je dat gedaan hebt, kun je je eerste tikkie insturen! Om dit te doen klik je op het \"+\" icoontje in de app. Daarna moet je kiezen naar hoeveel mensen je het wilt sturen (zodat je makkelijk kunt zien wie er betaald heeft), maar je kunt ook \"iedereen\" kiezen. De volgende stap is het invoeren van het bedrag dat elke \"debiteur\" je zal geven. Als je het niet zelf wilt berekenen, kun je de ontvangers het bedrag laten kiezen. Vervolgens kies je de reden waarom je het geld vraagt (bv. geschenk, etentje, enz.). De laatste stap is het kiezen van de methode waarmee je de Tikkie wilt versturen. De meest gebruikelijke methode is via WhatsApp, maar je kunt ook kiezen voor e-mail of Facebook Messenger enz.<\/span><\/p>\n <\/span>In de app kun je zien wie er al betaald heeft en je krijgt ook een melding als iemand betaalt. Als iemand nog niet heeft betaald, kun je nog steeds een Tikkie sturen.<\/span><\/p>\n <\/span>Je hoeft de Tikkie-app niet te hebben om een Tikkie te krijgen. Om te betalen heb je een Nederlandse bankrekening en een Nederlands\/Duits\/Belgisch telefoonnummer nodig. De applicatie is in de vorm van een link die meestal wordt verzonden via WhatsApp, Facebook Messenger, enz.<\/span><\/p>\n De Tikkie wordt betaald via iDeal. Zorg ervoor dat alle Tikkies die je betaalt beginnen met \"<\/span>https:\/\/tikkie.me\/pay\/...<\/span><\/a>\". Nadat je de betaling hebt gedaan, wordt het bedrag overgemaakt naar een ABN Amro tussenrekening (?) en binnen 5 seconden naar de houder van de Tikkie applicatie gestuurd. Als de bank via welke de transactie wordt gedaan niet is aangesloten bij Instant Payments (<\/span>https:\/\/www.consumentenbond.nl\/betaalrekening\/spoedoverboekingen#no1<\/span><\/a>) dan wordt de overschrijving op een werkdag uitgevoerd.<\/span><\/p>\n Als je Tikkie voor de eerste keer gebruikt, moet je je IBAN invoeren. Zorg ervoor dat je je IBAN correct invoert, want ABN Amro controleert dit niet.<\/span><\/p>\nWat is Tikkie?<\/b><\/h5>\n
<\/span>Hoe werkt Tikkie?<\/b><\/h5>\n
Hoe verstuur je een Tikkie?<\/b><\/h5>\n
Beperkingen:<\/b><\/h5>\n
\n
Hoe ontvang je geld en hoe betaal je via Tikkie?<\/b><\/h5>\n
Hoe werkt betalen met een QR-code via Tikkie?<\/b><\/h5>\n
\n
Hoe werkt Tikkie Back?<\/b><\/h5>\n
\n
Veiligheid<\/b><\/h5>\n