Voor veel Roemenen is Nederland een land geworden waar ze een substantieel inkomen verdienen als werknemers van uitzendbureaus. Werkend in magazijnen of fabrieken, of in kassen, komen Roemenen in aanraking met een gevarieerde en gediversifieerde arbeidsmarkt, maar ook met obstakels en nieuwigheden waar ze niet aan gedacht zouden hebben toen ze op de minibus naar het land van de tulpen stapten.

Elke landgenoot die ik heb ontmoet heeft zijn eigen verhaal over zijn avonturen sinds zijn aankomst, hoe hij zich heeft ingewerkt in werk, huisvesting en de Nederlandse samenleving, en niet zelden was ik verrast om te horen hoe onvoorbereid hij eigenlijk is op wat deze ervaring inhoudt. In het volgende wil ik mijn eigen ervaringen met jullie delen, waarvan ik hoop dat ze nuttig zullen zijn voor degenen die op hetzelfde pad beginnen.

De eerste stap voor mijn man en mij was het opvolgen van een advertentie die we op internet hadden gevonden voor een baan in het magazijn, we hadden een sollicitatiegesprek en binnen een week waren we klaar om te vertrekken. Elk uitzendbureau heeft zijn eigen procedures, maar vaak bieden ze accommodatie tegen een vergoeding en zorgen ze voor al het papierwerk, zoals het verkrijgen van een BSN (het Nederlandse equivalent van een persoonlijke nummercode) of het afsluiten van een ziektekostenverzekering. Vind informatie op alles wat je moet weten over BSN  in een artikel van onze collega Dana op de Rompro-website.

In dit stadium waren de emoties en de onzekerheid hoog, omdat het voor ons de eerste poging in zijn soort was. We zochten van tevoren informatie over het bureau, we probeerden te communiceren met andere Roemenen die al in Nederland waren, terwijl we onze objectiviteit behielden.

  • Een nuttige tip is om geen advertenties te vertrouwen die suggereren dat je een commissie moet betalen, of agentschappen die een dergelijke betaling vragen vermomd als een vergoeding of een andere truc; het is een illegale praktijk die je vanaf het begin zou moeten waarschuwen. Er werd voorgesteld om beddengoed en huishoudelijke artikelen mee te nemen en wat geld bij ons te hebben. Dit alles helpt om ons meteen onder te brengen in de accommodatie die het agentschap aanbiedt. Zoek op internet naar de meest ingenieuze manieren om in te pakken en mijn advies is om al je huishoudelijke spullen mee te nemen (ik bedoel servies, bestek, potten, pannen, afwasmiddel etc.), ingeblikt voedsel en een geldbedrag om te spreiden over minimaal 2 weken omdat veel agentschappen de eerste betaling pas na minimaal een week (soms 2) doen.
  • Het is raadzaam om redelijk te zijn in termen van huisvestingsvoorwaarden. In Nederland is de vraag naar accommodatie veel groter dan de capaciteit die kan worden ingevuld, en agentschappen worden in dit opzicht met veel problemen geconfronteerd. Je zult je huis/appartement waarschijnlijk delen met andere mensen en dit brengt veel communicatie en samenwerking met zich mee. Mijn man en ik hebben een aantal leuke en minder leuke ervaringen gehad, maar we kozen voor de verzoenende weg en kozen er pas voor om naar een eigen woning te verhuizen nadat we bijna 3 jaar in een uitzendbureau hadden gewoond. Dit is een ander avontuur waarover ik je bij een andere gelegenheid zal vertellen.
  • Het helpt enorm om Engels te kennen en daarom raad ik aan om elke kleine stap te zetten om Engels of, nog beter, Nederlands te leren via apps of cursussen. Zoek hier een handige suggestie voor een online cursus. Voor mij was het kennen van de Engelse taal zowel een voordeel als een nadeel. Het voordeel was dat ik geleidelijk aan hogerop kon komen op de werkvloer, ik "navigeerde" vrij gemakkelijk door de Nederlandse samenleving en loste mijn dringende problemen vrij snel op met de hulp van de Engelse taal, maar het nadeel was dat ik niet gemotiveerd was om Nederlands te leren, allerlei excuses zocht en zo sommige kansen afsloeg, alleen maar omdat ik de taal niet sprak. Als je van plan bent om carrière te maken of verder te studeren en vooral als je je in Nederland wilt vestigen, raad ik je aan om het leren van de taal niet uit te stellen.
  • Bureaus hebben verschillende projecten en verschillende manieren van ... arbeidsbemiddeling. Soms werk je op één plaats, soms ga je in één week naar 5 verschillende plaatsen. Geduld en flexibiliteit. Hier ontmoet je allerlei soorten mensen, met meer of minder ervaring, maar je moet bereid zijn om te werken. Soms ben je van top tot teen vies (de tweede baan die ik had en in 3 jaar niet ben veranderd was en is in de tomatenkas - dat groen komt niet uit je kleren), soms ontmoet je supervisors die alleen Pools spreken, soms werk je lange uren. Soms is het heel warm, soms koud. Geduld en flexibiliteit 🙂 .
  • Als we tegen problemen aanliepen, waren we soms in de war omdat we de situatie niet echt begrepen en niet snel antwoorden vonden. De oplossing was om naar alternatieven te zoeken, te communiceren en niet op te geven.

Het hebben van een baan in Nederland kan een opwindende ervaring zijn, met veel voldoeningen en ook enkele ongemakken, afhankelijk van hoe je het bekijkt. Uitzendbureaus zijn heel gewoon in dit land, Roemenen zijn onder veel van hun werknemers, elk leeft op zijn eigen manier de "Nederlandse droom" en draagt bij aan nieuwe en nieuwe verhalen over het leven in Nederland.

 

Wat is jouw reactie?
1Gaaf0Upset0Liefde0Lol

1 Reacties

  • Dinu
    Geplaatst op 4 november 2019 16:28 0Houdt van

    Hallo, als een agentschap in Nederland, misbruik maken van het salaris van de werknemer, zoals: om hem een aantal gerechten die noodzakelijkerwijs moet nemen, en de kosten is te hoog, ondergoed, veiligheidsschoenen, dat soort dingen. Er wordt te veel ingehouden op het salaris van de werknemer, namelijk ongeveer 250% van de waarde van elk artikel. Mijn vraag is .... Kan hier iets aan gedaan worden, kan er ergens een klacht of aangifte gedaan worden? Zo ja, dan wil ik dat graag weten. Alvast bedankt!

Reactie toevoegen

naar boven
nl_NL