Spelen en persoonlijke ontwikkeling

Tekst, foto's en video: Raluca Tudorache

In de laatste les van deze module van de workshop Spel en Persoonlijke Ontwikkeling hadden we de gelegenheid om in detail manieren te bestuderen om een tekst te presenteren, d.w.z. een kort gedicht, dat de kinderen aan het eind van het jaarfeest zullen voordragen. Bedankt dat je zo je best hebt gedaan voor de kinderen om de gedichten te leren, het was zo makkelijk om mee te werken.

We gingen er samen doorheen en keerden terug naar oudere begrippen, een manier van denken die ten grondslag ligt aan elke artistieke interpretatie.

De kinderen hebben elementen van artistieke uitvoering uitgediept. We hebben niet alleen een tekst of gedicht uit ons hoofd geleerd, maar we hebben ook geprobeerd te begrijpen waarom we die woorden zeggen en hoe belangrijk de manier waarop we een verhaal vertellen is, samen met de sfeer van het verhaal.

We hebben ook nieuwe woorden geoefend, de uitspraak en spelling gecorrigeerd, vervolgens de lichaamshouding en zelfs aangemoedigd om te analyseren en op te merken hoe hun leeftijdsgenoten voordragen of, waarom niet, interpreteren.

Uiteindelijk hebben we ons de laatste momenten vermaakt door hem te tekenen en te dromen van de Kerstman, die dit jaar weer zal komen met kleine traktaties voor onze kinderen tijdens het eindejaarsfeest volgende week zaterdag.

Roemeense taal en cultuur

Tekst en afbeeldingen: Eliza van Peppen

De les van vandaag ging over winterse feestdagen en tradities. Nadat we hadden uitgelegd wat winter betekent (wit, sneeuw, ijs, vorst, slee, kerstman, boom, kerstmis, cadeautjes) en wat het is, lazen we raadsels en hadden we plezier:

Het heeft vliegende rendieren,
Goblins als helpers,
Wie is deze oude man?

Wie zet 's nachts
Een machtige brug over het water?
Wanneer ze van de berg afkomen,
Hij draagt een galajurk,
Met een trotse ster op zijn hoofd
En klatergoud.
Als er geen sneeuw ligt,
Hij slaapt in de tuin,
Maar als het buiten sneeuwt,
Met de kinderen vliegen.

Omdat Kerstmis een van de belangrijkste feestdagen in december is, vertelde ik de kinderen over Jezus en zijn geboorte. Samen definieerden we wat Kerstmis betekent: een dag die ons herinnert aan vriendelijkheid, geven, zorgen voor dierbaren en mensen in nood, en waarop we jaar na jaar geschenken geven aan anderen, denkend aan de geschenken die het kindje Jezus kreeg van de drie koningen.

In het laatste deel van de les hebben we de kerstliedjes ingestudeerd die we op ons kerstfeest zullen zingen en die ik u wil vragen thuis met uw kinderen te herhalen ("Vandaag is Christus geboren", "De kerstman met de lichtbruine gewaden", beide gezongen door Tralala) Om onze kerstbomen thuis te versieren, hebben de kinderen en ik een engel gemaakt.

Ik kijk ernaar uit om jullie aanstaande zaterdag te zien, wanneer we jullie zullen verblijden met een speciaal kerstkunstprogramma.

Dwergenwerkplaats

Tekst en foto: Dilek Iusuf
Een mooie dennenboom, een mooie dennenboom... In de laatste les van 2017 leerden de Dwergen over het winterseizoen. Nu weten ze dat het koud is, dat het sneeuwt, dat Kerstmis eraan komt en dat we de boom gaan versieren.

We luisterden naar het verhaal van de boom, dat uitlegt waarom de boom de hele winter groen blijft. Nieuwsgierig?

Daarna versierden we onze boom met de hulp van onze ouders, die vilten ornamenten uitknipten. En omdat de boom ook van vilt is, is er geen lijm nodig om de ornamenten aan de boom te bevestigen.

Wat is jouw reactie?
0Gaaf0Upset0Liefde0Lol

Reactie toevoegen

naar boven
nl_NL