Dwerg werkplaats

Tekst en foto's: Dilek Iusuf

We combineerden de kleuren met vormen en nu weten de Dwergen welke driehoek rood is of welke cirkel geel. We gebruikten voorbeelden uit het dagelijks leven, zoals een rood dak of de zon die een gele cirkel is.

We pasten deze principes toe op het versieren van een plastic doos. Ouders deden in meer of mindere mate mee. Bekijk de foto's en oordeel zelf 🙂

De les ging verder met de legende van het sneeuwklokje en sport/dansactiviteit zoals in elke les:

Roemeense taal en cultuur

Tekst: Eliza van Peppen

De les van afgelopen zaterdag begon met een korte samenvatting van de concepten die we een week geleden hadden geleerd. We herinnerden ons de personages uit "Het verhaal van sneeuw en sneeuwklokje", we stelden vast welke de wintermaanden zijn (december, januari en februari), maar we besteedden ook aandacht aan de andere maanden. De kardinale getallen zijn helemaal niet onbekend voor de kleintjes, we hebben een sportwedstrijd van 1 tot 20 en van 20 tot 30 gedaan, we zijn nog steeds aan het oefenen. De letter "I" vonden de kinderen ook erg leuk en makkelijk te onthouden.

Het thema van de les was "Winter en wintersport". Met behulp van onze technische middelen en het digitale bord keken we naar een stukje uit de geliefde kinderfilm "The Frozen Kingdom", namelijk "Olaf's Song", waarin de kenmerken en schoonheid van de winter werden beschreven. Het was uitdagend en ontroerend, want op een gegeven moment vroeg een verbaasd en lichtelijk geïntrigeerd klein kind me "waarom hebben we het over de winter als het buiten regent en niet sneeuwt?".

Ook op basis van suggestieve beelden ontdekten we dat we in de winter kunnen skiën, schaatsen, ijshockeyen, sleeën, bobsleeën, etc. We spraken ook over sporten die kinderen als buitenschoolse activiteiten beoefenen.

Hier is de link naar "Olafs lied":Aangezien onze school deelneemt aan het project "Roemenië-100 Roots en een blik op de toekomst", leek het me leuk om ons thema te combineren met de projectvereiste. Met dit voorwendsel keken we naar een korte film over Nadia Comăneci (The Perfect First 10) en vertelden we een verhaal over de "Olympische Winterspelen". De kinderen leerden dat de Olympische Spelen een lange geschiedenis hebben die teruggaat tot 776 na Christus, dat ze genoemd werden naar de berg Olympus in Griekenland. Tijdens het gesprek definieerden we de Olympische symbolen (logo, mascotte, fakkel, medailles, motto, belofte). Het bekendste symbool van de wedstrijd zijn de 5 ringen (de 5 continenten) en de kleuren (rood, geel, blauw, groen, zwart) op een witte achtergrond werden zo gekozen dat elk deelnemend land minstens één kleur op deze universele Olympische vlag heeft.

Hier is de video met Nadia Comăneci:In het laatste deel van de les zijn we begonnen met het bovengenoemde project door tekeningen en collages te maken die elementen van de nationale identiteit vastleggen. We hopen de begonnen tekeningen deze week af te maken.

Ik kijk uit naar een nieuwe les aanstaande zaterdag wanneer we het onderwerp "Ik en mijn wereld" zullen behandelen.

 

Spelen, persoonlijke ontwikkeling en fotografie

Tekst: Raluca Tudorache

Afgelopen zaterdag openden we ook de eerste fotografieles van de workshop Drama en Persoonlijke Ontwikkeling met als thema Perspectief.

In deze lessen zullen we niet veel aandacht besteden aan techniek, omdat ik denk dat de kleintjes daar niet erg in geïnteresseerd zijn, maar meer aan andere aspecten van de artistieke kant van fotografie: zoals perspectief, compositie, licht, enz.

De les begon dus met een stukje geschiedenis van de camera en fotografie, dat ik doornam en ervoor zorgde dat ze details over de evolutie van de camera begrepen en onthielden. Vooral om erop te wijzen dat mensen nog niet zo lang geleden veel zuiniger en voorzichtiger waren als het ging om het maken van een foto. Ontwikkelen en afdrukken kostte geld, dus ze moesten goed nadenken voordat ze op de knop drukten.

Dus vanaf de allereerste les hebben de kinderen het thema gehad om niet veel foto's te maken, hoe verleidelijk en toegankelijk het ook lijkt. Op deze manier vergrootten ze hun aandacht voor de objecten en de wereld om hen heen en gaven ze meer belang aan de keuzes die ze maakten.

Er volgden enkele experimenten:

De eerste is het observeren van de werkelijkheid en objecten, en wat wordt bedoeld met perspectief en de hoek van waaruit we naar dingen kijken. We fotografeerden vanuit verschillende perspectieven, analyseerden het gekozen object en letten op details.

Het volgende experiment was het maken van een portret. Te midden van gelach en gegiechel kregen ze het voor elkaar om zichzelf te interesseren voor het maken van hun eerste portretten, als hun eigen model.

De eerste fotocursus ging goed, hoewel we deze keer, in tegenstelling tot de toneelcursus, iets meer ernst moeten investeren om betere resultaten te krijgen.

In het tweede deel legde ik de kinderen uit over de wedstrijd "Roemenië-100 wortels en een blik op de toekomst" en de prijzen die op het spel stonden. Ik wou echt dat we konden winnen, zowel voor de prijzen die de winnaar zou krijgen, maar ook om onze school te promoten. Het was niet gemakkelijk om met de kinderen te praten over nationale identiteit, Roemeense folklore en andere typische symbolen, zoals je je waarschijnlijk wel kunt voorstellen, maar wat ze het meest aansprak was de discussie over enkele van de zeldzame dieren die in het Karpatengebergte voorkomen, zoals de buffel, de zwarte geit en de lynx. We lieten hen belangrijke monumenten zien zoals de Oneindigheidskolom van Brâncuși en traditionele Roemeense tapijten en luisterden naar Maria Tănase :))

Dus de volgende keer gaan we spelen met kleuren en zelfs kleine uitgeknipte foto's om collages en tekeningen mee te maken, en vertrouwend op hun soms overvloedige creativiteit zullen ze hopelijk goed meedoen aan de wedstrijd.

Dus ik kijk uit naar de volgende les en blijf tot die tijd alsjeblieft weg van gutturals en andere nare dromen.

Tot snel! Het allerbeste!

Wat is jouw reactie?
0Gaaf0Upset0Liefde0Lol

Reactie toevoegen

naar boven
nl_NL