Dwerg werkplaats

Tekst en foto's: Cătălina Robu

De les begon met een eerste karaokemoment, waarbij we ons talent oefenden op "In the peanut forest" en "My little bee".

Als onderdeel van het creatieve moment tekenden de dwergen (met waardevolle hulp van hun ouders) de omtrek van hun lichaam op grote vellen papier. Samen benoemden we enkele lichaamsdelen: mond, ogen, neus, oren, enz. Moe van het tekenen, vermaakten we ons met zingen en elkaar opbeuren met het liedje "Hoofd, schouders en knieën". We eindigden met een hoogtepunt met nog een karaokesessie, veel spelen en ... "Tot de volgende keer"!

Roemeense taal en cultuur

Tekst: Eliza van Peppen

Een week geleden ben ik begonnen met het thema "Ik en mijn wereld". We hadden het over ons lichaam, hoe en waarom we voor onszelf zorgen. Afgelopen zaterdag gingen we vol spanning en nieuwsgierigheid verder met onze reis naar de wereld om ons heen, onze familie en onze emoties. Na een zachte warming-up met het spel "Open je oor wijd", gingen we op pad naar onze wortels. Wie zorgt er voor ons? Wie zijn de ouders van onze ouders? Wat is familie en uit wie bestaat die? Dit zijn slechts enkele van de vragen die ons werden gesteld. De antwoorden kwamen snel en correct terug, dus vormden we een hele stamboom. We tekenden hem mooi op ons digitale whiteboard en met de hulp van de kinderen schreven we enkele familiewoorden op: overgrootmoeder/grootvader, grootvader/grootmoeder, moeder/tante, broer, zus, oom/tante, neef/nicht.

Vervolgens lazen we een tekst over emoties: een verhaal in het park met Alex, Corina en Coco de papegaai die grote emoties doormaken! Er ontstond een interessante discussie: we identificeerden de emoties die de drie personages voelen (verdriet, vreugde, verdriet, vreugde, sympathie), emoties die wij toch ook voelen? Wie is "Miss Joy", hoe ziet ze eruit? En mevrouw boosheid? Hoe gedragen we ons als we boos worden? Indrukwekkende en wijze antwoorden van de kinderen, het lijkt erop dat "oplossing" het sleutelwoord was.In het laatste deel van de les "speelden" we met klei. Natuurlijk was het een spel waarin we onze verbeelding ontwikkelden, controle en spierkracht in onze vingers stimuleerden en ons voorbereidden op het vasthouden van een potlood en schrijven! De stukken klei werden vernoemd naar mijn moeder, mijn vader, mijn opa, mijzelf, mijn broer, mijn zus. Heb je het geraden? Ja! Het is onze familie!

Ik kijk ernaar uit om jullie aanstaande zaterdag te zien, wanneer we ons thema afsluiten en het hebben over onze beste vriend.

 

Spelen, persoonlijke ontwikkeling en fotografie

Tekst en foto's door Raluca Tudorache

Op zaterdag 3 februari hadden we een zeer interessante les, waarin we de kennis van de vorige keer doornamen en nieuwe experimenten deden. We hebben het experiment met betrekking tot Perspectief hervat, waarbij we dit keer andere hoeken hebben uitgeprobeerd, met meer precisie en controle, door middel van objectstudie, waarbij we langzaam zijn toegegroeid naar Compositie, het centrale doel van de les.

We gingen door met de reeks experimenten waarbij we verschillende composities probeerden met voorwerpen en personages, met aandacht voor achtergrond, randen, kadrering en natuurlijk licht, waarbij we ons best deden om onze handen niet te laten trillen. Ik vond het erg leuk om de kleintjes te verrassen, die erg actief en geïnteresseerd waren in de compositiemethode en met leuke en ingenieuze oplossingen kwamen.En dartel als ze zijn, deelden we ook onze muzikale voorkeuren, tegelijkertijd onze kennis van aardrijkskunde, en tegen het einde beloonden we onze inspanningen met een spelletje "Ezel tussen de schapen", waarbij we de wereld op onze vingers draaiden en op zoek gingen naar fantastische bestemmingen waar we dit keer heen konden reizen door middel van verbeelding, eindigend met veel energie en goede moed.Ik herinnerde ze aan de wedstrijd, maar zelfs zij hadden het te druk om eraan te denken, dus we zullen de volgende les besteden aan het afmaken van dit project. En aangezien we hebben geëxperimenteerd met de Compositiemethode, zullen we deze concepten ook gebruiken bij drama en ontwikkeling, waarbij we knipsels en andere materialen gebruiken om collages te maken over de thema's die al zijn genoemd. Dus je kunt me helpen door thuis wat afbeeldingen uit te printen die we in de klas zullen uitknippen. Deze afbeeldingen kunnen bestaan uit beroemde Roemeense monumenten zoals de Triomfboog in de hoofdstad, Brancusi's Oneindigheidskolom en de Kuspoort, bezienswaardigheden zoals de Sfinx in het Bucegigebergte, historische verwijzingen zoals de Dacische wolf, zeldzame dieren zoals de buffel, de zwarte geit en de lynx, een kaart van Roemenië, details van elementen uit de volksarchitectuur, traditionele maskers of iets anders dat in je opkomt en niet op de lijst staat.

Ik kijk uit naar de volgende sessie, wetende hoe spannend onze les zal zijn. Tot snel!

Wat is jouw reactie?
0Gaaf0Upset0Liefde0Lol

Reactie toevoegen

naar boven
nl_NL