Dwerg werkplaats

Tekst en foto's: Nicoleta Oprea

Na een nogal lange vakantie vonden we het leuk om elkaar weer te ontmoeten op zaterdag 10 maart, in een nieuwe workshop. Inmiddels is onze groep dwergen uitgebreid met Charlie, een heel schattig jongetje, die we van harte welkom heten!

Zoals we allemaal weten, vieren we met de komst van de lente, volgens de traditie van het Roemeense volk: de "Mărțișorul" en Moederdag. Dit was ook het thema van onze workshop.

Voordat we aan de eigenlijke activiteiten begonnen, probeerden de kinderen een paar danspasjes uit op het liedje "Klap in je handen", waardoor ze hun energie en goede humeur terugkregen.

Ter gelegenheid van 8 maart maakten de kinderen op gekleurd karton een marsepeinpopje voor hun mama, waarop ze verschillende accessoires plakten. De aanwezige papa's werden erbij betrokken en hielpen de kleintjes een handje. Toen de kerstbal was verrijkt met genoeg bloemen, hartjes en lieveheersbeestjes, werd het lint aangebracht en was het meesterwerk klaar!Op de achtergrond konden de kinderen luisteren naar liedjes die aan hun moeder waren opgedragen. Je kunt ze vinden op Youtube en er op elk moment met je kleintjes naar luisteren.

Omdat de kleintjes druk bezig waren en we nog tijd over hadden, boetseerden sommige kinderen verschillende plasticine figuurtjes, anderen speelden met het aanwezige speelgoed en aan het einde genoten we van een spelletje kietelen, wat altijd in de smaak valt bij de kleintjes.

Aanstaande zaterdag verwelkomen we je graag op een nieuwe workshop waar lente, spel en plezier centraal staan.

Roemeense taal en cultuur

Tekst en foto's: Eliza van Peppen

Na een welverdiende vakantie zijn we hier weer met vreugde en frisse kracht terug bij onze workshop Roemeense taal en cultuur. Onze reünie viel samen met een van de mooiste en emotioneel en spiritueel geladen tijden van het jaar - maart. De maand waarin goed bewaarde tradities in elkaar overlopen en elkaar met vreugde vergezellen (1 maart - het feest van de Marțișorului, 8 maart - moeder- en vrouwendag en 9 maart - de dag van de heilige martelaren). Ons thema kon dus niet anders zijn dan de bovengenoemde tradities.

Na een korte introductie van elk van hen en een gesprek over de feestdag, waarbij we een paar kralen bewonderden, leerden we al pratend de betekenis en de kleuren van de twee kralensnoeren: rood symboliseert bloed, liefde, lente en nacht, terwijl wit staat voor zuiverheid, winter en dag. We lazen de legende van de Marsepein en verwonderden ons over de avonturen van de jongeman die de Zon redde uit de klauwen van de Zme.

We eerden Moederdag, 8 maart, met twee liederen gewijd aan Moeder, die we samen zongen. Je moet weten dat vaders niet vergeten worden! Na ons artistieke moment verdeelde de groep zich in twee teams en leerden we over de lente en haar bloemen door middel van een geheugenspel. De bloesems, bloesems, narcissen, sneeuwklokjes, anemonen, irissen, hyacinten, tulpen, fresia's verrukten ons met hun felle kleuren, maar daagden ons ook uit met hun gelijkenis.

We hebben onze les afgesloten met een creatief moment: een kaart voor onze lieve en zorgzame moeders. Samen met jullie kleintjes wens ik jullie nogmaals "Fijne verjaardag, lieve mama's en bijzondere vrouwen! Moge je gezond, stralend en geïnspireerd zijn!"

Ik kijk ernaar uit om jullie aanstaande zaterdag te verwelkomen voor een nieuwe les als we onze reis naar de magische wereld van de lente voortzetten!

Spelen, persoonlijke ontwikkeling en fotografie

Tekst en foto's door Raluca Tudorache

We kwamen weer bij elkaar op zaterdag 10 maart na bijna een maand vakantie, met frisse kracht, zonneschijn en lentegeuren.

We begonnen met een les Fotografie en omdat we nieuwe cursisten hadden, hebben we een aantal dingen uit de vorige lessen herhaald. We hebben het kort gehad over licht, perspectief en compositie, en daarna over object en portret, wat noodzakelijke begrippen zijn om verder te kunnen. We hebben ook geoefend met het maken van een paar portretten en het analyseren van de foto's die we hebben gemaakt.

We gingen verder door aandacht te besteden aan andere details, zoals de kadrering. We namen foto's waarbij we eerst probeerden onze hand niet te laten trillen zodat we een duidelijke foto konden maken. Daarna besteedden we aandacht aan andere details om ons heen, de achtergrond, kleuren en licht, grootte en nauwkeurigheid, waarbij we ons arendsoog trainden.

Afgewisseld met kleine spelletjes tussen de rondes, was de hele sfeer vol goede moed en overlopende nieuwsgierigheid.Om verder te gaan met wat ik had willen doen, een andere benadering van fotografie, nam ik de kennis van beeldende kunst door, van schilderkunst tot fotografie. Dus we spraken over realistische kunst met concrete voorbeelden die we analyseerden en waar enthousiastelingen veel foto's van maakten, zonder de drang te weerstaan om niet te veel foto's te maken, en daarna verkenden we het onderwerp abstracte kunst, waarbij we naar enkele schilderijen of foto's van schilderijen keken.

Daarna probeerden we de nieuwe dingen die we leerden toe te passen en abstracte fotografie te beoefenen. Het was heel interessant om te zien hoe de kinderen hun verbeelding de vrije loop lieten en begrepen dat er geen grenzen zijn en dat de realiteit flexibel is en ruimte biedt. Ik vond de manier waarop ze de voorbeelden van abstracte kunst analyseerden verrukkelijk, maar ik was vooral blij om te zien hoe snel ze zijn en hoeveel kennis en begrip ze van dingen hebben.

Het bespreken van abstracte kunst en de talloze mogelijkheden waarin we ons kunnen uitdrukken, opende een meer dan interessant en nieuwsgierig perspectief voor de kinderen, te oordelen naar hun levendigheid en enthousiasme.

Aanstaande zaterdag gaan we nieuwe dingen verkennen die echter gerelateerd zijn aan alles wat we tot nu toe hebben besproken in de drama- en persoonlijke ontwikkelingsles. We doen fysieke training en spannende spelletjes en daarna oefenen we compositie door een fotocompositie over een bepaald thema samen te stellen.

Wat is jouw reactie?
0Gaaf0Upset0Liefde0Lol

Reactie toevoegen

naar boven
nl_NL