Dwerg werkplaats

Tekst en foto's: Dilek Iusuf

Met een bloem brengen we de lente! Hoewel het buiten sneeuwde en er een sneeuwstorm uit Rusland woedde, speelden de Dwergen lente.

Dus maakten we een memoryspel met de specifieke lentebloemen: sneeuwklokje, hyacint, narcis, tulp, etc. (bron: https://www.zmeisorii.ro/joc-memorie-flori). Met dank aan de mama's voor hun hulp bij het knippen!Daarna lazen we over Dora's tuin waar we vlinders telden en zo de getallen tot 5 oefenden. De creatieve talenten van de kinderen en mama's kwamen tot uiting in het speldeegspel toen we een zoemend lentelandschap maakten: De lente komt eraan, de lente komt eraan en de tuinen bloeien.

En aan het einde dansten we, pakten we ons speelgoed op en speelden we met de kleurrijke ringen.

Tot volgende week wanneer Nicoleta op je wacht met nieuwe avonturen! (En misschien met meer lenteweer)

Roemeense taal en cultuur

Tekst en foto's: Eliza van Peppen

De les van afgelopen zaterdag stond in het teken van de lente. Ondanks het weer buiten dat de kalenderdatum tegensprak, probeerden we koppig de lente te lokken, warm te maken met gedichten en liedjes. Nadat we onze tradities van maart en hun betekenissen in herinnering hadden gebracht door middel van gesprekken, hebben we alle vier de seizoenen op een rijtje gezet met behulp van de veelzeggende afbeeldingen op ons 'slimme' bord. Daarna beschreven we de kenmerken van de lente aan de hand van deze prachtige verzen waar we als kind zo van hielden:

"De vrieskou is voorbij, het veld is weer groen

De vrolijke zwaluw

Hier komt het weer. 

Van tak tot tak vliegt het

Steur, geel, goudkleurig

Hallo, lente

Mooie tijd, welkom! 

De tortelduiven worden dik

Duizenden vlinders zie je vliegen

En de ijverige bij

Van bloemen die honing verzamelen. 

Zingende koekoek in het bos

Op de bloeiende boom,

Hallo, lente,

Mooie tijd, welkom!"

Met dit gedicht van Alecsandri en het lied "Vine, vine, printemps" (https://www.youtube.com/watch?v=bJ0ShmKjSvA) probeerden we de lente in ons midden te brengen! We stelden ons groene velden en klaprozen voor en imiteerden de vlucht en het gezang van vogels. Met behulp van deze video identificeerden en noemden we de vogels die met de komst van de lente terugkeren uit warme landen: https://www.youtube.com/watch?v=xBvV6LVNuQ4

We misten ook het mime- en bewegingsspel niet en transformeerden één voor één in kikkers, ooievaars en rupsen. Een geslaagde oefening!

We eindigden onze les met een creatief moment, waarbij we een lentelandschap tot leven brachten op papier, dat de kinderen mee naar huis namen.

Ik kijk uit naar nog een les aanstaande zaterdag als we afsluiten met ons eerder genoemde onderwerp.

Spelen, persoonlijke ontwikkeling en fotografie

Tekst en foto's door Raluca Tudorache

Er was grote vreugde op de Roemeense school afgelopen zaterdag. Hoewel we nog een ronde winter hadden, kwamen de kinderen enthousiast terug, met de lente in hun hart.

Na een beetje te zijn opgewarmd en de nieuwkomers nog beter te hebben leren kennen, speelden we een heel grappig spel genaamd "Draad", waarbij we ons voorstelden dat een denkbeeldige draad meester is over onze wil en ons aan verschillende delen van ons lichaam trekt wanneer je het het minst verwacht. Het was een ontspannende oefening, waarbij de kinderen hun spontaniteit en verbeelding oefenden, terwijl ze onderweg plezier hadden.

We gingen verder met energiespelletjes en daarna gingen we over op een belangrijke oefening waarin we niet alleen verbeeldingskracht en spontaniteit controleerden en trainden, maar ook algemene cultuur, taal of woordenschat en lichaamshouding. Deze improvisatieoefening is geïnspireerd door Sporttheater en moedigt de kinderen aan om in teamverband een meeslepend en spannend verhaal te vertellen. Terwijl de partner verborgen achter de verteller staat, gebruikt de partner zijn handen om de verteller te helpen met uitleg of om de taak moeilijker te maken. De kinderen verzonnen erg grappige verhalen en toonden een kleurrijke en overvloedige verbeelding. De meesten vonden hun woorden gemakkelijk en bewezen dat ze een goede kennis van het Roemeens en aardrijkskunde hadden.

Ik sprak opnieuw over realistische en fantasiekunst of abstracte kunst, waarbij ik dieper inging op het idee van inspiratie en waarom kunstenaars kunst begonnen te maken door hun gevoelens en emoties te coördineren in plaats van geïnspireerd te raken door ideeën of een bepaalde techniek. De kinderen waren ontvankelijk toen we spraken over hoe belangrijk gevoelens zijn en hoe we ze kunnen gebruiken om kunst te creëren. Het thema van gevoelens in de creatie zal in andere klassen worden herhaald, omdat het een van de doelen van mijn workshop is: het ontdekken en bewust worden van innerlijke gevoelens en een manier vinden om ze uit te drukken door middel van kunst.

Na de pauze gingen we verder met het vertellen van verhalen, maar deze keer aan de hand van plaatjes. We vroegen de kinderen om een 'Plaatjesverhaal' te maken met behulp van drie verschillende gekleurde vellen papier om een paar avonturen of een verhaal in drie verschillende situaties te illustreren. Zelfs degenen die dachten dat ze dit keer niet goed in tekenen waren, voelden zich op hun gemak, omdat ze hadden bevestigd dat een tekening niet realistisch hoeft te zijn, maar moet trillen en iets moet overbrengen. Ze namen hun taak zo serieus dat het nauwelijks mogelijk was om de les af te maken. We gaan de volgende keer verder met het maken van afbeeldingen, wanneer we nog een paar spelletjes spelen om in ieder geval onze zintuigen te oefenen en te trainen. Dan belonen we de winnaars van deze sessie die zich het mooist hebben uitgedrukt en de meest diverse en interessante woordenschat hebben. Ik denk dat het idee van de prijs iedereen zal stimuleren om aandachtiger te zijn en naast het onmiskenbare plezier om hun lesoefeningen met nieuwsgierigheid en vindingrijkheid op te lossen.

Wat is jouw reactie?
0Gaaf0Upset0Liefde0Lol

Reactie toevoegen

naar boven
nl_NL