Dwerg werkplaats

Tekst en foto's: Nicoleta Oprea

Op zaterdag kwamen we met veel plezier samen bij een nieuw altelier. Ons gespreksonderwerp was dieren. Toevallig of niet, namen sommige kinderen een knuffel mee waar ze thuis onafscheidelijk mee zijn, en we hadden een uitgebreid gesprek over hun vriend.

Om zoveel mogelijk dieren te leren kennen, deden de kinderen een puzzel, waarbij ze dierenparen vormden. De kleintjes benoemden ze, legden snel het verband tussen moeder en baby, en daarna imiteerden we samen de geluiden die de wilde dieren op de foto's maken.

Een ander spel dat we deden was fijne motoriek. De kinderen rijgden dierenvormen aan een touwtje, wat resulteerde in een trein vol dieren. Elk succes ging gepaard met positieve feedback van de andere deelnemers aan het spel. In deze les leerden de kinderen touwtje springen, een bewegingsoefening waar ze vanaf het begin van hielden en die we in toekomstige lessen zullen herhalen.Daarna volgde een muzikaal moment, waarbij de kinderen dansten op liedjes die ze kenden, zoals "Oac, oac, diri-diri-dam", "Een eendje zit op het meer".Van hieruit gingen we verder met een oefening van het imiteren van de bewegingen die dieren maken, waarbij we een video op youtube bekeken en allemaal meededen aan dit spel:  https://youtu.be/26guG6wr5so.

In het creatieve deel van onze workshop tekenden de kinderen de omtrek van een aantal dieren met behulp van de vormen die ze aan het touwtje hadden geregen en daarna kleurden ze het werkblad in.De volgende keer kijk ik ernaar uit dat alle kinderen hun favoriete speelgoed meenemen om het aan ons te laten zien, omdat het een goede gelegenheid is om elkaar beter te leren kennen.

Roemeense taal en cultuur

Tekst en foto's: Eliza van Peppen

Ken je de 3 grappenmakers die afgelopen zaterdag naar onze les kwamen?
Je hebt misschien ondertussen vernomen dat meneer "Tom" het katje, meneer "ABC Uil" en "Roodkapje" de haan ons vereerd en verrukt hebben met hun aanwezigheid. Drie domme poppen die tot leven kwamen en een stem kregen met de hulp van mij en de kinderen. Je moet weten dat ze van nature erg nieuwsgierig en leergierig zijn. Nadat Tom, Uil ABC en Roodkapje zich beleefd en hoffelijk hadden voorgesteld, stelden ze ons een heleboel vragen over wie we zijn, wat we op school doen, wat we het leukst vinden, wat ons favoriete speelgoed is, wie onze beste vriend is, enz. Vragen en uitdagingen, helemaal niet moeilijk voor de kleintjes die indruk maakten op de gasten met hun gevatheid en geestigheid. Meneer "Roodkapje" liet zichzelf niet in de steek en besloot zijn verhaal met ons te delen. Je raadt het al, ja! Het gaat over het verhaal van het buideltje met 2 centen dat van hem werd gestolen door een rijke en gierige landheer. Met zijn tenorstem begon de trotse gebochelde het verhaal te vertellen. Zijn verhaal ontroerde ons. We waren één en al oor!

Nieuwe woorden zoals "plooi/klomp", "kuif", "uitloper", "ban", "oude vrouw", "oude man", "ban", "zak", "tuin" trokken onze aandacht en we legden ze uit en illustreerden ze met bewegingen.

Tom de kat heeft een liedje voorbereid om zijn verhaal te vertellen. "Een kat zo groot als een kitten". We dansten en zongen mee:  https://www.youtube.com/watch?v=nNouXWlcKzA

In het laatste deel van de les leerden we meer over onszelf en het menselijk gezicht door te tekenen. Elk kind maakte zijn eigen portret. Oefening succesvol afgerond!

Deze zaterdag kijk ik uit naar een nieuwe les en een nieuw thema: "Herfst en zijn rijkdom!".

Spelen, persoonlijke ontwikkeling en fotografie

Tekst en foto's door Raluca Tudorache

Afgelopen zaterdag hebben we ook de fotocursus van deze module van de Roemeense School Amsterdam met veel plezier, glimlachen en zonneschijn geopend. Omdat het absoluut prachtig weer was, hielp het enorm met het voorgestelde thema.

Wat kan kinderen meer vreugde geven dan een permanente vakantie en veel avonturen? Dus hebben we besloten dat zaterdag in de Speelwerkplaats geen school is, maar een grote, eindeloze vakantie, zolang onze verbeelding ons tegenhoudt.En hoe kunnen we uitnodigende vakanties blijvend maken in ons leven, zodat we altijd een glimlach op onze lippen hebben? Door het altijd uit te vinden. Dus begonnen we dingen, voorwerpen en zelfs portretten te fotograferen die ons aan de echte vakantie doen denken, of die ons aan de typische vakantieavonturen doen denken. Eén voor één namen we foto's van de zon, de wolken, de lucht, de schommels op het schoolplein, de nog levende vegetatie, het zand op het schoolplein dat helemaal van ons leek te zijn, net als vakantie.

Gedurende deze tijd herinnerde ik de kinderen en de nieuwe kinderen aan alle dingen die we tijdens onze fotografielessen hebben geleerd: hoe je een onderwerp kiest, hoe je een kader maakt, hoe belangrijk licht is, hoe je op details let, compositie, alle elementen in een foto, de ruimte en objecten die we kiezen om te fotograferen, de afstand en hoek tussen het onderwerp en de fotograaf, de relatie tussen dit alles.

Van spel tot spel probeerden we creatiever te zijn en soms bouwden we een kleine installatie voor het verhaal dat we wilden vertellen door middel van een beeld. We verkenden de ruimte, genoten van het goede weer en de vrolijkheid geïnspireerd door het vakantiegevoel, en leerden niet in de laatste plaats meer over kunst, hoe je een verhaal vertelt door middel van beelden, spelen met emotionele toestanden en deze vastleggen met camera's, telefoons of tablets.

Wat is jouw reactie?
0Gaaf0Upset0Liefde0Lol

Reactie toevoegen

naar boven
nl_NL