Dwerg werkplaats

Tekst en foto's: Nicoleta Oprea

Hoewel het aantal thuis niet overeenkwam met dat op de kermis, was de pret op school groot, zelfs met maar één klein kind erbij. Charlie stond centraal tijdens de workshop.We schreven samen op het digitale whiteboard en hadden veel plezier met het resultaat.

Samen met Charlie brachten we het speelgoed in de kit tot leven: we bouwden torentjes van legostukjes, legden de kubussen neer en Charlie sloeg ze om met een aanraking, startten alle autootjes en kikkers met hun betoverde toetsen of speelden op het orgel.Ik las over de avonturen van het ondeugende schaap en vergezelde haar op haar avontuur. Voetbal was een andere attractie, totdat ik moe werd. Na al dat spelen kwam de lunchpauze.

Tot ziens bij een nieuwe workshop, waar we zullen genieten van zon, kleuren en bloemen!

Roemeense taal en cultuur

Tekst en foto's: Eliza van Peppen

Ook hier kwamen we met vreugde en enthousiasme bijeen voor een nieuwe les die ons enthousiast maakte en onze honger naar kennis opende. Na een korte samenvatting van wat we geleerd hadden over het Paasfeest, hebben we afgelopen zaterdag een nieuw onderwerp "Insecten" behandeld. Sprinkhanen, vlinders, spinnen, vliegen, lieveheersbeestjes, muggen, bijen, allemaal zoemend als in een parade, paradeerden ze gracieus, onthulden ze zichzelf en werden ze bewonderd. Met deze video (http://educatie.inmures.ro/materiale-didactice-pentru-prescolari/filmulete-video-pentru-prescolari/insectele.html) als uitgangspunt hebben we onze kennis getest en verrijkt. Met behulp van de beelden op onze film en door middel van gesprekken leerden we wie insecten zijn, uit welke onderdelen ze bestaan, hoeveel soorten insecten we kennen, waar ze zich mee voeden, enz.

Omdat spel niet ontbreekt in onze lessen en een belangrijk onderdeel is van onze aanpak, begonnen we te spelen in de klas. We veranderden een voor een in vlinders en bijen, toen in spinnen en vliegen en we maakten een groot spinnenweb met gilletjes en plezier.

Terwijl de zon door het raam ook naar ons lachte, ging ons spel buiten op het schoolplein verder. We vervolgden onze verkenning van insecten buiten op het schoolplein.

We eindigden onze les met een lied, "On a dandelion strand, sings a cricket..." (https://www.youtube.com/watch?v=GiuNvh20F1U0 en een creatieve activiteit.

Omdat lieveheersbeestjes niet onbedekt buiten staan, dachten we dat we ons eigen lieveheersbeestje zouden maken van karton en papier. Het resultaat was prachtig en de kinderen namen ze trots mee naar huis.

Spelen, persoonlijke ontwikkeling en fotografie

Tekst: Raluca Tudorache

De laatste fotografieles was een genot, waarbij we opnieuw met een scherp en nieuwsgierig oog de natuur in haar intieme en verrassende details verkenden. Het thema van de les was focus en balans.

Voordat we naar buiten gingen, hadden we een korte discussie met de kinderen over een aantal dingen die we al hadden geleerd, zoals compositie, perspectief, detail en abstracte elementen in fotografie. Het is altijd goed om dingen die we al geleerd hebben nog eens door te nemen en onszelf eraan te herinneren. Dus nu zijn we dieper gegaan in onze benadering, zowel conceptueel als praktisch.

Na veel fotografische benaderingen en experimenten is het tijd om te proberen onze eigen visie te vinden. Sommige kinderen hebben al een visie ontwikkeld en passen op stimulerende wijze alle begrippen toe die we samen hebben doorgenomen, waarbij ze voor een zeer creatieve en gedurfde aanpak kiezen.

Na de laatste experimenten is het belangrijk dat kinderen al bewuster en zelfs gedisciplineerder worden als het gaat om hoe ze keuzes maken voordat ze op de cameraknop drukken. Ze moeten merken hoe belangrijk het is dat ze, voordat ze zelf een foto maken, precieze keuzes moeten maken met betrekking tot de balans van de gekozen inhoud.

Een heel belangrijk aspect in mijn voorgestelde benadering is het vinden van het punt van interesse in een beeld, vertegenwoordigd door een bepaalde positie van het gekozen object of onderwerp, focus of gebrek daaraan, grootte, kleur, vorm en persoonlijke indruk. Aandacht voor dergelijke details kan veel vertellen over de innerlijke wereld en innerlijke interesses van een kind. Het is interessant om te zien hoe ze een verhaal kunnen vertellen of een stemming kunnen overbrengen via beelden. Wat ze op een foto willen laten zien, hangt af van hun observatievermogen, hun gevoeligheid en nieuwsgierigheid, hun vermogen tot synthese en, waarom niet, hun technische vaardigheden. Maar het is duidelijk dat fotografie een medium is waar ze enthousiast op reageren en zich snel ontwikkelen, waarbij ze schijnbaar abstracte begrippen en technische details op een heel natuurlijke manier verwerken.

Hun keuze voor het soort fotografie dat hun voorkeur heeft, ligt dus al voor de hand. Of het nu gaat om abstracte fotografie, verschillende installaties, natuur of landschap, individuele of groepsportretten, details, hun creativiteit loopt werkelijk over. Daarom zijn ze ook beloond met kleine prijsjes om ze nog meer te stimuleren.

Wat is jouw reactie?
0Gaaf0Upset0Liefde0Lol

Reactie toevoegen

naar boven
nl_NL