Dwerg werkplaats

Tekst en foto's: Nicoleta Oprea

Omdat in deze tijd van het jaar de natuur ons verrukt met haar bloemen en kleuren, hebben we in de Dwergwerkplaats een stukje natuur in de klas gebracht en een bloeiende twijg gemaakt. In eerste instantie wilden we hem versieren met popcorn om hem realistischer te maken, maar de onweerstaanbare smaak van popcorn lokte ons naar binnen, dus moesten we het doen met papieren bloemen die we op onze groene tak plakten.Na al dat werk ontspanden we ons en maakten we verhalen op basis van plaatjes in boeken of deden we mee aan het boetseren van verschillende figuurtjes van plasticine.Het lied begeleidde ons ook in dit uur, dus we imiteerden de dwergen die naar het bos gingen om aardbeien en bramen te plukken, luisterend naar het lied "Wij zijn de dwergen".Na zo'n lange rit waren we moe en gingen we even zitten om op adem te komen, maar we vonden een goede plek (gordijn) om verstoppertje te spelen.We zien elkaar weer in de Dwergwerkplaats met nieuwe avonturen na de vakantie. Tot die tijd wens ik jullie allemaal een geweldige tijd!

Roemeense taal en cultuur

Tekst: Eliza van Peppen

Afgelopen zaterdag hadden we weer een geweldige reünie! Wat een plezier om met jullie kleintjes te werken! In een nuttige en vermakelijke race stapten we opnieuw in de fascinerende wereld van de ganzen. Indrukwekkend hoe goed ze de begrippen beheersen die ze de zaterdag ervoor hebben geleerd. Een zachte regen van antwoorden!

Onze dorst naar kennis drijft ons naar nieuwe avonturen en ervaringen. Afgelopen zaterdag ontdekten we een mooi en spannend verhaal over bijen en hommels. We leerden nieuwe woorden zoals hommel/hommel, bij/bij, gans, honingraat, libel. We hebben nieuwsgierig geleerd wat eerlijkheid is, liegen, wat een rechter doet en hoe we een conflictsituatie kunnen oplossen. Na het lezen, om er zeker van te zijn dat we de boodschap van de tekst begrepen, maar ook om onze woordenschat en directe communicatie te oefenen, gebruikten we een rollenspel. Elk kind kreeg een rol en een tekst. Geslaagde oefening!

Het zal je niet verbazen dat we van schrijven houden! Elke les spelen we met een ondeugende letter. We tekenen hem met onze vinger in de lucht of met ons lichaam, of we schrijven hem op het bord. Deze keer gingen we een stapje verder, elk kind schreef een letter op het bord en zo vormden we woorden als 'vlinder', 'oog', 'bij', 'hommel'.

Daarna gingen we verder met een balspel, een spel van beweging en interactie dat ons reactievermogen en concentratievermogen testte.

Aan het einde van de les kozen we voor ons creatieve moment door onze eigen papieren flyer te maken met behulp van de vouwtechniek. Want is het niet beter om de vrolijk en speels rondvliegende vlinders te bewonderen dan ze te vangen?

Tot ziens met goede moed en een koker vol verhalen op 26 mei. Tot dan, een fijne vakantie!

Spelen, persoonlijke ontwikkeling en fotografie

Tekst en foto's door Raluca Tudorache

Omdat het mooi weer is, bijna winters, kruipen we niet onder onze huid van vreugde en ravotten we buiten onrustig en onrustig rond, waarbij we spelen mengen met relaxen en leren.

We zijn altijd voorzichtig met het leren en herhalen van nieuwe woorden, het controleren van ons gedrag, hoe we bewegen, hoe we samenwerken en communiceren met anderen en vooral hoe we onze emoties beheersen en sommige van onze keuzes begrijpen.

De sessie van afgelopen zaterdag was uiterst dynamisch en vol spanning, als onderdeel van de verrassingen van onze Bucolische lessen. Onder de aangename late aprilzon dartelden we vrij rond, maar we pasten ook strategieën toe voor teamwork, het veroveren van nieuwe gebieden en training van lichaam en geest.

Na een paar oefeningen waarbij we rekten om een beter gevoel te krijgen voor onze lichamen en spieren, merkten we dat sommigen van ons enorm werden. Degenen die niet groeiden hadden andere, magische krachten. De twee partijen, de reuzen en de tovenaars, probeerden hun gebieden te veroveren. De reuzen gebruikten fysieke kracht, slimheid en op een gegeven moment zelfs sluwheid, en de tovenaars op hun beurt gebruikten heel slim hun geestkracht en verdedigden zich met energieballen. De strijd werd uiteindelijk gewonnen door de tovenaars die allerlei bizarre en verrassende manieren vonden om hun territorium te verdedigen.

We namen de freezby mee voor een paar rondjes, waarna de kinderen ervoor kozen om te voetballen, wat niet alleen leuk was, maar ook echt verslavend. Een paar van de kinderen hadden al wat training achter de rug, dus de voetbalsessie was een echte uitdaging en zelfs een les voor sommigen.Daarna hergroepeerden we ons en speelden we een spel genaamd "Woosh-Bing", waarbij we onze reflexen, aandacht en coördinatie trainden en veel plezier hadden als rechts en links door elkaar liepen en vice versa.

Door daarna "Giffles" te spelen, leerden en herhaalden we nieuwe woorden, terwijl het hinkelen doorging zonder een spoor van uitputting. Want aan het einde was er nog een rondje voetbal, waarbij de gemoederen verhit raakten en we moesten kalmeren door als volwassenen de dag serieus te analyseren en te bespreken en tot de conclusie te komen dat boos worden zinloos is, dat het alleen maar tijdverspilling is en dat het het beste is om vol goede moed en dappere of gedurfde ideeën te spelen.

Dit is wat de kinderen op de Roemeense School leren: dat het goed is om te willen winnen, om competitief te zijn, maar als het resultaat toevallig anders is dan je wilt, is er altijd ruimte voor verbetering en zelfs verbetering. We kunnen van elke situatie leren en uiteindelijk zal dit ons sterker en wijzer maken.

Tot de volgende keer wens ik jullie een fijne minivakantie en mooi weer!

Wat is jouw reactie?
0Gaaf0Upset0Liefde0Lol

Reactie toevoegen

naar boven
nl_NL