Dwerg werkplaats

Tekst en foto's: Dilek Iusuf

Gefeliciteerd Simona! De workshop voor de dwergen was een tijd van tennis en emoties voor Simona Halep, die op dat moment de finale van Roland Garros speelde. De energie van de kinderen wierp zijn vruchten af toen Simona haar eerste toernooi van dit kaliber won.

De kabouters konden ook hun tennisspel oefenen en de tekening van Simone inkleuren. We hadden ook een speciale gast, Max (5 jaar), die de kabouters liet zien hoe je tussen de lijntjes kleurt :).En de rest van het uur konden de kabouters hun eigen favoriete activiteit kiezen, voetballen, boetseren, lezen, tekenen, bouwen en nog veel meer, terwijl mama's en oma's nog een paar woorden uitwisselden.

Roemeense taal en cultuur

Tekst en foto's: Eliza van Peppen

Afgelopen zaterdag was er een nieuwe bijeenkomst die we met enthousiasme, plezier en gretigheid bijwoonden om spelenderwijs te leren. Deze keer begon de les anders dan gewoonlijk. Met de hulp van twee kinderen tekenden we op het bord verschillende elementen die representatief waren voor het seizoen "zomer". De kinderen gingen de uitdaging aan om het thema van onze les te raden. Zon, strand, vakantie, veel rood fruit (kersen, aardbeien, frambozen, bramen, meloen), doen ze ons niet aan de zomer denken? Het thema heeft niet lang op zich laten wachten. Slimme kinderen en suggestieve tekeningen! Het spel ging verder met het schrijven van verschillende woorden op het bord en het identificeren van nieuwe klanken. De klank en de letter 'v' gaven ons veel problemen, zonder echt te proberen, want in het Nederlands wordt de 'v -' gelezen als 'f'. Door een parallel te trekken tussen de twee talen, stelden we de verschillen vast en begrepen we wanneer we "v-ul" en "f -ul" gebruiken in het Nederlands.

Het lied O, wereld, prachtig van Mihai Constantinescu paste bij ons thema en we zongen en dansten op het ritme. Hier is de link met het verzoek om het thuis nog eens te beluisteren met je kind:

https://www.youtube.com/watch?v=euYeX7TkfZE

Vervolgens werkte de groep in leeftijdscategorieën. De 4-5-jarigen speelden met plaatjes en letters en kregen de opdracht om de plaatjes te benoemen en de eerste bijpassende letter te vinden. De 6- tot 7-jarigen gingen vrolijk en serieus aan tafel zitten. Hier werd de sterletter "v" getemd door de magische potloden en de vaardige handen van de kleintjes.Onze les eindigde met een creatief moment. De kleintjes kregen sjablonen om dieren in te kleuren en de groteren maakten een veld met zomerbloemen met behulp van stickers in geometrische vormen.

We kijken uit naar een nieuwe les met hetzelfde thema "Zomer".

Spelen, persoonlijke ontwikkeling en fotografie

Tekst en foto's door Mirela Marinescu

Afgelopen zaterdag hadden we een heel gezellige dag met de kinderen uit Raluca's groep.

Eerst leerden we elkaar kennen, hoewel ik met sommigen al eerder had gewerkt. Zodra we ons klaar voelden om aan de slag te gaan, begonnen we met een spel, om samen een verhaal te maken, of meerdere... De regel was om "Browniaans" door de klas te bewegen en wanneer iemand stopte, moest hij een woord of een zin zeggen die iets te maken had met wat er eerder was gezegd en, naarmate het spel vorderde, moesten ze een verhaal maken. Bij elke stop was het de beurt aan een ander om verder te gaan en een andere draai aan het verhaal te geven. Zo begonnen we twee verhalen, waarvan het einde nog open is :)

Na het opwarmen, en onze verbeelding en zelfs onszelf (het was erg warm buiten en in het klaslokaal), gingen we verder met de volgende fase, het maken van visuele verhalen, collages gemaakt van knipsels uit verschillende kleurrijke tijdschriften. De kinderen waren zo opgewonden bij het zien van al die kleurrijke knipsels dat ze onverwacht aan de slag gingen. Ze kozen verschillende thema's, Anna een bloementhema, Matilda ging voor kleur, de eerste collage, complexer, gemaakt van roze tinten, Ariana had een goed uitgewerkt verhaal met een personage erin en Matthew, heel consequent en gefocust, werkte aan een abstracte compositie. Ze vonden het zo leuk om aan de collages te werken dat ze niet eens een lunchpauze wilden, ze bleven allemaal gefocust op waar ze mee bezig waren en zeiden dat de dag op school te kort leek. Al met al hadden we een leuke dag samen, waarin we de tijd en de hitte vergaten en elkaar inspireerden.

Wat is jouw reactie?
0Gaaf0Upset0Liefde0Lol

Reactie toevoegen

naar boven
nl_NL