Dwergenwerkplaats

Tekst en foto's: Dilek Iusuf

Geen paniek, onze Dwergen zijn niet weg, ze zijn de onderwereld aan het verkennen! Het thema van de les was "Ondergronds".

Zo leerde ik de groenten die in de grond groeien: aardappelen, bieten, uien, knoflook, wortelen en radijs. Maar ook dat er veel dieren onder de grond leven - bijvoorbeeld: de mol, de rat, het stinkdier, de vos en het konijn. De laatste twee dieren kennen we natuurlijk al van de vorige les. We hebben ook geleerd dat kraanwater uit de grond komt en dat toiletwater de grond in gaat.

We speelden mollen en groeven tunnels in de grond.

Daarna bekeken we het verhaal van de reuzenradijs en een video over hoe het spel wordt gespeeld. Omdat ik de speciaal gemaakte radijs vergeten was, improviseerde ik met een gele sjaal en noemde het een enigszins droge radijs.

Aan het einde, omdat klei ook een speciale grondsoort is, deden ouders mee aan het boetseren van bekers, paddenstoelen, vliegtuigen en vlinders die we tijdens de volgende les zullen schilderen of kleuren.

Roemeense taal en cultuur

Tekst: Eliza van Peppen
Foto's: de familie Grozea

Herinner je je Sinterklaas en zijn cadeaus van snoep, chocolade, sinaasappels en mandarijnen nog? Afgelopen zaterdag stapten we ook vol spanning en enthousiasme de magische wereld van Sinterklaas binnen, geliefd en bemind door iedereen, maar vooral door kinderen.

In Nederland kennen kinderen de Kerstman als Sinterklaas en het gaat vergezeld van Zwarte Piet (Peter de Zwarte). Hoe zit het met andere landen? De hamvraag was of de Kerstman ook in andere landen dan Nederland komt. Er was een pauze, toen kondigde een vrolijke en zelfverzekerde stem aan dat de Kerstman naar Roemenië kwam.

We hoorden het verhaal van de Kerstman en leerden dat de traditie van de Kerstman zijn oorsprong vindt in het verhaal van het legendarische en mythische personage dat bestond in de persoon van de bisschop van Mira (de stad maakte deel uit van de historische provincie Lycia; tegenwoordig maakt het deel uit van de provincie Antalya, Turkije), een gelovig man die bekend stond om zijn goede daden voor kinderen en armen.

Nu weten we dat de Kerstman in veel landen wordt gevierd, waaronder Nederland, Roemenië, Hongarije, Polen, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. In elk van deze landen maken kinderen zich klaar, zingen ze liedjes die aan de Kerstman zijn opgedragen, poetsen ze hun laarsjes en proberen ze gehoorzaam te zijn, want ze willen op de ochtend van 6 december niet wakker worden met een klein nootje in plaats van cadeautjes en snoep.

We hebben het gehad over de overeenkomsten en verschillen tussen de verschillende gebruiken in deze landen. In Roemenië verschijnt de Kerstman op een wit paard, een verwijzing naar de eerste sneeuw die valt aan het begin van de winter. Wist je dat in Frankrijk kinderen een glas wijn voor de Kerstman achterlaten en wortels en een beetje suiker voor zijn ezel? Of dat in Denemarken de Kerstman wordt gebracht door rendieren, met een zak op zijn rug, vergezeld door elfen, aan wie kinderen melk en rijstepap aanbieden? In Slovenië wordt de Kerstman vergezeld door "Parkel", die kolen en as in de schoenen van stoute kinderen stopt.

We hoorden het verhaal van de Kerstman en zongen samen een liedje:

Al pratend over het uiterlijk van de Kerstman en zijn bisschoppelijke gewaden (mantel, mijter, staf, enz.) hebben de kinderen de Kerstman nagemaakt met behulp van origami.Beginnend met het woord "Kerstman", speelden we met een nieuwe letter: "M". We tekenden hem met onze vingers in de lucht, waarna de kinderen andere woorden opnoemden waarin we deze klank horen.

Nadat we hadden gedroomd over de cadeautjes die we wilden en misschien zouden krijgen in de nacht van 5 op 6 december, speelden we "Bears Sleep and Dance". Het is een spel van samenwerking en auditieve geheugenontwikkeling. Eén kind is de beer, de anderen zingen en dansen in een kring rond de beer. Aan het einde biedt één kind de beer iets te eten aan en de beer moet de naam raden van het kind dat sprak.

Ik kijk ernaar uit om jullie aanstaande zaterdag te zien, wanneer we 1 december vieren, de nationale feestdag van Roemenië.

Spelen en persoonlijke ontwikkeling

Tekst en foto's door Raluca Tudorache

Vandaag hadden we de kans om verschillende competitieve spellen te oefenen, maar ook om herinneringen op te halen aan spellen van vroeger.

We begonnen met een knipperlichtwedstrijd, waar de meisjes erg goed in waren. Later trainden ze hun zintuigen met een spelletje "Baba Oarba". Daarna keken we wie het snelst was en wie de scherpste reflexen had met het spel "Daar is de paus, daar is de paus", zoals ik het noemde, waarbij ze met behulp van muziek heel snel moesten gaan zitten en zichzelf zo moesten selecteren tot er geen zitplaatsen meer waren.

Vol enthousiasme presenteerde ik ze tegen het einde het spel Mikado-mare, met houten stokjes, omdat ik wist hoeveel plezier ik eraan beleefde toen ik zo oud was als zij. Het was niet onbekend voor hen, dus het begon eenvoudig. Het begon veelbelovend, maar tegen het einde werd de les een drama... echt. De competitieve geest van de meisjes bleek sterk. Het lijkt erop dat ze niet graag verliezen op punten.

Aan het einde van de les bespraken we hoe belangrijk het is om tolerant te zijn, hoe noodzakelijk manieren zijn en hoe we allemaal moeten begrijpen hoe we met een spel om moeten gaan, omdat we niet altijd kunnen winnen, maar we kunnen leren van hoe we ons voelen als we verliezen, omdat vriendschap belangrijker is.

De volgende zaterdag brengen we door in de Sejzătoare, bij de kerk, waar we verschillende ambachten zullen beoefenen, naar verhalen zullen luisteren en zullen genieten van heerlijk fastfood.

Dus we kijken uit naar jullie komst!

Wat is jouw reactie?
0Gaaf0Upset0Liefde0Lol

Reactie toevoegen

naar boven
nl_NL