Coördinator: Alexandra - Susana Amarandei
Leeftijdsgroep: 2,5-5 ani

Doel
Kinderen van jongs af aan laten kennismaken met een authentieke Roemeense omgeving, waar ze kunnen spreken, voelen en denken in het Roemeens.

Dansbewegingen of dierenimitaties zijn de attractie van elke workshop, wat bijdraagt aan een vrolijke sfeer waarin kinderen actief deelnemen.

Doelstellingen

  • Verrijking van actieve en passieve woordenschat in het Roemeens, gebaseerd op ervaring en activiteiten/relaties met andere kinderen.
  • Ontwikkeling van harmonieuze banden tussen kinderen, empathie en socialisatie met andere kinderen of Roemeenstalige kinderen door deelname aan groepsactiviteiten en spelletjes, zowel als spreker als als luisteraar.
  • Positieve emotionele toestanden ervaren in hun relaties met anderen, vriendschap, tolerantie en harmonie tonen, terwijl ze zelfbeheersing leren binnen de groep.
Alexandra - Susana Amarandei
Dwergenwerkplaats

Voordelen

  • De activiteiten vinden plaats in het Roemeens en volgen zoveel mogelijk de kalender van traditionele evenementen en vieringen.
  • De kinderen verkennen hun omgeving en ontwikkelen hun zelfbewustzijn door bij de Roemeense identiteit te horen, die een aanvulling is op de Nederlandse of andere afkomst.
  • Communicatie is heel belangrijk, daarom houden we rekening met de bijzonderheden van elk kind en passen we ons aan zijn of haar individuele behoeften aan door verhalen of gedichten voor te lezen/te repeteren, te luisteren naar liedjes die passen bij het onderwerp dat we bespreken.
  • Tijdens de workshop doen kinderen mee aan verschillende activiteiten om basismotorische vaardigheden (lopen, rennen, rollen, springen) of fijne motorische vaardigheden (spelen met vingers, potloden/kleuren vasthouden, tekenen, knippen, boetseren met boetseerklei, voorwerpen vastpakken en manipuleren) te ontwikkelen die hen helpen hun emoties te uiten en zich harmonieus te ontwikkelen.

Werkmethoden

  • Spel is de basismanier waarop alle leeractiviteiten in deze workshop worden geïmplementeerd.
  • Op een speelse manier gaan de jongeren met elkaar en met de volwassenen in de klas om, waardoor ze zelfvertrouwen krijgen.
  • Als lesmateriaal wordt het volgende gebruikt: werkbladen en werkbladen, plasticine, kleurpotloden, verhalen-/gedichtenboeken, illustraties, video's, cd's, dvd's, speelgoed dat de school heeft.
 

Leidende thema's

  • Wie ben ik?
  • Mijn familie
  • Menselijk lichaam
  • Seizoenen - lessen gewijd aan elk seizoen
  • De natuur en haar geneugten
  • Mijn vrienden
  • Een bezoek aan de dierentuin/dierenboerderij (echte/verbeelde discussies over zo'n bezoek)
  • Mijn passies
  • Mijn favoriete sport
  • Dans is mijn leven
  • Kleine chef-kok
  • Markering van verschillende religieuze of nationale feestdagen (Kerstmis, Pasen, Nationale Dag van Roemenië, "Mărțișorul", Moederdag, Dag van het Kind, Dag van de Roemeense Kaas)

De thema's worden aangepast aan de leeftijd en interesses van de kinderen. Er kunnen ook lessen worden voorgesteld op basis van de voorkeuren van de kinderen of geïnspireerd door gebeurtenissen die in een bepaalde tijd van het jaar plaatsvinden.

In sommige workshops hebben we speciale gasten die de bijeenkomst dynamischer maken en van wie we nieuwe dingen leren.

 

naar boven
nl_NL