Dwerg werkplaats

Tekst en foto's: Nicoleta Oprea

Zaterdag was er grote vreugde in de school toen ze haar deuren weer opende voor kinderen. Ik heet alle kleintjes welkom en wens ze een fijne tijd op onze werkplaats! Dit jaar zullen we samen plezier maken, leren en genieten van alles wat we op school ontdekken.

Ik was verbaasd om bij de eerste workshop veel kinderen te zien, vergezeld door ouders, grootouders of zelfs tantes, die enthousiast waren om Roemeens te leren en te voelen, en te genieten van het beste dat de school te bieden heeft.Omdat we niet in traditionele bureaus zitten, vonden we elk een stoel op de grond, waarbij we elkaar leerden kennen en aan elkaar gewend raakten.

Om de sfeer wat op te vrolijken, begon onze workshop met een minidisco, waar de kleintjes dol op waren. We luisterden naar de favoriete deuntjes van de kinderen en de durvers dansten zachtjes op de maat.

Andere kinderen verkenden het speelgoed van de school, boetseerden met plasticine of speelden met een bal. Om elkaar beter te leren kennen en om de namen van de 12 kinderen die aan de eerste workshop deelnamen gemakkelijk te kunnen onthouden, stelden ze zich allemaal voor. Zo maakten de kleintjes hun eerste visitekaartje en kregen ze steun van de volwassenen. Ze knipten een cirkel uit geel papier en plakten die op een plastic bord. Het gezicht werd al snel verrijkt met twee oogjes, een mond en een neus, om het gezicht van een kind na te bootsen. De ouders schreven de naam van het kind op de rand van het bord, die vrij werd gelaten. Dit maakt het gemakkelijker om de namen van elk van de dwergen te onthouden.

Ons uur eindigde ook met dansen en gezelligheid.

Roemeense taal en cultuur

Tekst: Eliza van Peppen

Afgelopen zaterdag ging op onze school de bel en werden de eerstejaars geteld! En dit schooljaar is onze klas gegroeid en vernieuwd! We wensen alle eerstejaars en ouders een warm "Welkom op de Roemeense School in Amsterdam!".

Vreugde, opwinding, enthousiasme, glimlachen, gretigheid, goede moed zijn enkele van de emoties die ons allemaal, kinderen, ouders, opvoeders, beproeven en die de sfeer in de klas aan het begin van het schooljaar kunnen beschrijven.

Onze eerste les was een inleidende les. Het was gewijd aan het bespreken van vakantie, spelletjes en lichaamsbeweging. Met het spel "Spinnenweb" leerden we elkaar kennen en stelden we onszelf voor. Met behulp van een bolletje touw creëerden we een vriendschapsweb, waarbij we ons om de beurt voorstelden en vertelden wat we op vakantie deden.

Op de maat van het liedje "If you live happily ever after" hadden we plezier en kwamen we in beweging.

Ons spel ging verder met een mimespel gericht op socialisatie, teamwork en communicatie. Elk kind kreeg een kaart die een dier voorstelde. Elke speler moest een mime doen voor het team, dat op zijn beurt moest raden welk dier het voorstelde. Het was een leuke en geslaagde oefening.

Het schattenjachtspel hield ons ademloos. Een voor een volgden de kinderen een spoor van aanwijzingen, waarbij ze aan bepaalde eisen moesten voldoen en vragen moesten beantwoorden. Wat een vreugde en opwinding toen we de schatrijke cadeaus voor alle kinderen ontdekten!

Onze klas eindigde met het lezen van het verhaal "De Tovenaar van Oz". Een voordracht die we tijdens onze volgende workshop zullen voortzetten.

Spelen, persoonlijke ontwikkeling en fotografie

Tekst en foto's door Raluca Tudorache

Hier beginnen we met veel enthousiasme en vreugde aan een nieuw seizoen van de Roemeense School.

En omdat er zoveel fantastische dingen zijn gebeurd tijdens onze zomervakantie, maar ook omdat we nieuwe kinderen kregen nadat we elkaar hadden ontmoet, deelden we onze vakantie-impressies, reisavonturen en avontuurlijke avonturen.

Niet alleen herbeleefden we samen enkele van de leukste momenten van de vakantie en hadden we plezier bij de gedachte aan de avonturen, maar we kregen ook de kans om deze herinneringen op een originele manier te vereeuwigen.

Dus startten we een tekenwedstrijd geïnspireerd door de avonturen van onze kleintjes, waarin ze zichzelf met verve lanceerden. Gelukkig was het tegen de klok, anders hadden ze niet het hele uur gehad om eraan te werken, dus de tweede fase van onze reis door de wereld van vakantieherinneringen was om de getekende beelden te transformeren of ze als uitgangspunt te nemen en een nieuwe omgeving te produceren.

Omdat een van de kinderen met het idee kwam, creëerden we een decor voor de vakantielandschappen die in afbeeldingen werden omgezet. Zo bouwden we tegen het einde een soort beeldtheater van tekeningen, uitknipsels en andere ingenieuze constructies die de jongste kinderen zelf hadden bedacht en die erg hardwerkend, fantasierijk en creatief bleken te zijn.

De een na de ander, te midden van veel drukte, vloog de tijd voorbij zoals de vakantie zelf, en aan het einde konden we talloze tekeningen, knipsels en kleurrijke constructies bewonderen, die hen volgens mij nog een smakelijke herinnering gaven.

Wat is jouw reactie?
0Gaaf0Upset0Liefde0Lol

Reactie toevoegen

naar boven
nl_NL