Dwerg werkplaats

Tekst en foto's: Nicoleta Oprea

We waren blij elkaar zaterdag weer te zien voor een workshop na een nogal lange vakantie. Daarom was de speelsheid er ook naar.

Het thema van onze workshop was "Wie ben ik?".

We begonnen ons kennisavontuur met een spel waarin de kinderen plaatjes uit een boekje ordenden en personages uit de alledaagse wereld herkenden, zoals: het kleine meisje, de jongen, de koningin, de zeemeermin, de clown, de bouwvakker, de ballerina en de dokter.

Voordat we overgingen tot de tekenactiviteit, het kleine meisje en de jongen op het blad, legden de oudere dwergen de bijzonderheden van elk geslacht uit, waardoor het verschil tussen meisjes en jongens duidelijk werd.Spel en goed humeur waren de ingrediënten van onze workshop, dus al het speelgoed in de uitrusting van de school kwam tot leven in de handen van de kinderen.

Om onze bijeenkomst nog meer dynamiek te geven, luisterden we met veel plezier naar twee vrolijke liedjes over kleine meisjes en jongens en imiteerden we de bewegingen van de personages: "Mama heeft een klein meisje" en "Little Zurli Boy". Je kunt ze altijd op YouTube beluisteren met je kleintjes.

Ik kijk ernaar uit om jullie aanstaande zaterdag te verwelkomen bij een nieuwe workshop, waar we het zullen hebben over Kindertijd en Kinderdag.

Roemeense taal en cultuur

Tekst en foto's: Eliza van Peppen

Welkom terug na een lange en welverdiende vakantie!

Onze bijeenkomst afgelopen zaterdag was een plezier en genoegen om nieuwe dingen te leren in onze lieve Roemeense taal.

Nadat we onszelf hadden voorgesteld met een balspel en "Welkom, Anna Sophie!" hadden gewenst, deelden we onze indrukken van de vakantie en riepen we het lied "Ganzen" in herinnering, op het ritme waarvan we dansten en zongen.

https://www.youtube.com/watch?v=GiuNvh20F1U

Geïnspireerd door het lied en de personages begonnen we een gesprek over het leven op onze planeet, ook wel "Blauwe Planeet" genoemd. Daarna trokken we onze kosmonautenuitrusting aan en maakten we nieuwsgierig een reis met 'Paxi' naar de wereld van het 'Zonnestelsel' en de Planeten. Hier is de video van het Europees Ruimteagentschap die we bekeken.

https://www.youtube.com/watch?v=XIBlVNtzymU

Na deze kijkopdracht hebben we met letters gespeeld. We noemden elke planeet en identificeerden de letter waarmee ze begint, schreven ze op het bord met de hulp van de kinderen, maar eerst stelden we ze voor door onze lichamen te tekenen en te bewegen.Het creatieve moment kon enkel bestaan uit het creëren van het zonnestelsel met alle 8 planeten die rond onze ster, de zon, draaien. De kinderen boetseerden met plasticine en probeerden de kleuren van elke planeet te respecteren. Het resultaat is prachtig geworden, daar ben je het vast mee eens, toch?

Aanstaande zaterdag kijk ik uit naar een nieuwe les, wanneer we na een korte terugblik feest gaan vieren met als thema "Kinderdag".

Spelen, persoonlijke ontwikkeling en fotografie

Tekst en foto's door Raluca Tudorache

Ik was blij je afgelopen zaterdag weer te zien na een lange vakantie, vol vreugde en nieuwsgierigheid.

Het was een speciale dag, dus we combineerden de fotografieles met meer natuurspel. Maar het paste allemaal in het thema dat we voor de kinderen hadden uitgezet en ze reageerden enthousiast op de nieuwe artistieke uitdaging.

We bespraken de nieuwe manieren om foto's te maken die ze de afgelopen maanden hebben ontdekt en herinnerden onszelf eraan dat een van de doelen niet is om aan de lopende band foto's te maken. En dat we duidelijk moeten nadenken over wat we mooi vinden en moeten proberen een beeld van dat object, moment of persoon vast te leggen, iets speciaals te creëren, een moment vast te leggen dat het waard is om te bewaren of een emotie teweeg te brengen.

Daarom bedachten we dat we met analoge film werkten en dat elk beeldje telt. Voordat we op de cameraknop drukken, hebben we ons ervan vergewist dat dit het moment is dat we willen vastleggen of dat dit de emotie is die ons fascineert en die we willen vereeuwigen.

We werkten zowel individueel als in teamverband en leerden hoe we gerichte foto's moesten maken, dus niet willekeurig. Er waren een aantal interessante experimenten, met objecten, portretten waarbij de kinderen abstracte fotografie combineerden met installaties, wat ik kan zien dat ze echt leuk vinden, en dan verweefden ze het spel met spontane of groepsfotografie.De hoge hitte torpedeerde ons bijna, maar de drukte zelf was goed voor ons allemaal. Daarna bekeken we de foto's die we hadden gemaakt en praatten we er geïnteresseerd over.

De volgende keer zetten we de drukte in de dramales voort met enkele zomerspelletjes die onze generatie (de volwassenen van nu) buiten speelde toen wij hun leeftijd hadden. Ik heb dit thema gekozen uit een licht gevoel van nostalgie.

Dus op 2 juni hebben we een toneelles op de Roemeense School met als thema de universele kindertijd, en op 9 juni, op de dag van de première van het toneelstuk "Last Maidan", hebben we op de Roemeense School een speciale gast voor de fotografieles, Mirela Marinescu, die de kinderen van de toneelles bij een andere gelegenheid heeft ontmoet en die de les zal coördineren. Mirela Marinescu is lerares beeldende kunst en fotografe. Haar foto's zijn erg gevoelig en intelligent, de kinderen zullen het leuk vinden om samen met Mirela nieuwe perspectieven te oefenen.

We kijken uit naar je komst.

Tot ziens!

Wat is jouw reactie?
0Gaaf0Upset0Liefde0Lol

Reactie toevoegen

naar boven
nl_NL