Dwerg werkplaats

Tekst en foto's: Nicoleta Oprea

De tijd vloog voorbij en onze dwergen bereikten de laatste workshop van het schooljaar.

Wat is er bij warm weer, zoals je dat in Nederland niet vaak tegenkomt, lekkerder dan een koud ijsje en een verfrissend sapje? Dus gingen we aan de slag en maakten onze eigen pret van gekleurd papier. We knipten het uit, plakten het vast en versierden het ijsje naar eigen smaak en voorkeur. De dwergen kwamen vervolgens in de stemming om te spelen en begonnen hoge torens te bouwen van blokjes, en wie het snelst was met zijn handen sloeg ze als eerste omver.

Spelen met de bal was een van onze favorieten en de dans bracht ons in allerlei grappige bewegingen.

We zien je graag in de herfst, wanneer de school haar deuren weer voor kinderen opent!

Roemeense taal en cultuur / Spel, persoonlijke ontwikkeling en fotografie

Tekst en foto's: Eliza van Peppen

Afgelopen zaterdag zijn de workshops Roemeense taal en persoonlijke ontwikkeling samengevoegd! De reden was onze gast Adriana Miu, die met de kinderen over emoties sprak. Op scholen en daarbuiten wordt steeds meer de nadruk gelegd op persoonlijke ontwikkeling en de juiste identificatie van emoties. Emoties spelen een belangrijke rol in de beslissingen die we dagelijks nemen en beïnvloeden ons van jongs af aan. Daarom besloten we een deel van ons werk aan dit onderwerp te wijden en kinderen spelenderwijs te leren hoe ze gevoelens en emoties correct kunnen identificeren en benoemen. Onze workshop was een succes. In een ontspannen en vrolijke sfeer leerden de kinderen de veelheid aan emoties te ontdekken en te benoemen die we in verschillende situaties ervaren (thuis, op school, in interactie met vrienden, collega's, enz.) Aan de hand van een korte presentatie van Adriana werden de kinderen uitgedaagd om een situatie te vertellen waarin ze zich beurtelings boos en blij voelden. Slim en kundig, de kinderen overtroffen zichzelf in hun verhalen!

Een ander sprekend voorbeeld was het bekijken van de trailer "Upside Down", een baanbrekende film als het gaat om emoties. Ik heb er met volle teugen van genoten! Wat een lawine van indrukken! De kinderen kregen de opdracht om de emoties te ontdekken die in de trailer voorkomen. Vreugde, verdriet, walging, boosheid, angst, tevredenheid, geluk en teleurstelling waren de eerste emoties die ze bijna meteen herkenden.

Met vreugde en dankbaarheid stelden Adriana en ik vast dat al deze expressieve manifestaties, die emoties worden genoemd, bekend zijn bij de kinderen, ze zijn zich ervan bewust en hebben een bepaalde relatie met elk ervan.

Ons avontuur in het mysterieuze en verontrustende rijk van emoties eindigde met een briefoefening. De klas werd verdeeld in 3 werkgroepen, waarbij elke groep een set letters kreeg. De rol van elke groep was het woord te vinden dat een emotie benoemde die ze al hadden bestudeerd. Hoewel ze in het begin traag van start gingen, duurde het niet lang voordat ze de woorden vonden: GELUK, VREUGDE, VERDRIET.

Onze les eindigde met een creatief moment. Deze keer brachten de kinderen verschillende emoties tot uitdrukking door te tekenen, waarbij ze elk hun eigen verbeelding en ervaring gebruikten. De tekeningen spreken voor zich en je kon ze aan het einde bewonderen. Met deze les hebben we ook ons schooljaar afgesloten. Ik wil jullie bedanken voor jullie deelname en die van de kinderen. Ik wil jullie feliciteren met de inzet, toewijding en steun waarmee jullie ons zaterdag na zaterdag hebben begeleid. We wensen jullie een heerlijke zomervakantie, waar jullie ook heengaan, en we zien jullie weer in de herfst wanneer we weer eerstejaars zullen tellen. Ons Roemeense Schoolavontuur zal worden voortgezet met nieuwe inspirerende en hopelijk boeiende thema's.

Wat is jouw reactie?
0Gaaf0Upset0Liefde0Lol

Reactie toevoegen

naar boven
nl_NL