Dwerg werkplaats

Tekst en foto's: Nicoleta Oprea

De herfstfee kwam naar ons atelier en liet een paar blaadjes van haar veelkleurige kleed achter, waarmee de kinderen de bomen versierden die door de felle wind van hun versieringen waren ontdaan. De kleintjes maakten een prachtige herfstversiering door verschillende gekleurde blaadjes op de kale takken van een paardenbloem te plakken. In de schaduw ervan zat een egel gehurkt te foerageren in het droge gebladerte.

Zoals je misschien al hebt geraden, ging ons thema over de kleuren van de herfst en spraken we over het seizoen dat ons verbaast met zijn veelheid aan tinten en kleuren, waardoor we een schouwspel krijgen dat onze ogen in verrukking brengt. Samen met de kleintjes imiteerden we de bewegingen van de wind, de vlucht van de vogels en het draaien van de windmolens, luisterend naar het liedje "De wind blaast de bladeren".

Op het ritme van het liedje "Wij zijn de dwergen" "gingen" we naar het bos om aardbeien, bramen en kersen te plukken, terwijl we de gang van de dwergen imiteerden.

Omdat we vorig uur werden herinnerd aan het spel "Beren slapen en dromen", wilden we het nog een keer spelen en deze keer stopten we niet voordat alle beren een beurt hadden geslapen.

Een ander spel dat we in deze klas speelden was ,,Stenen Brug". De handen van de kinderen vormden samen met de handen van de ouders een brug waar we onderdoor liepen en waar we veel plezier aan beleefden.

De kinderen eindigden het uur met verstoppertje spelen. Ze hadden genoeg plezier tot de volgende klas.

Roemeense taal en cultuur

Tekst en foto's: Eliza van Peppen

Jullie zijn er al aan gewend dat we op zaterdag op school spelen en spelenderwijs leren. Deze les draaide meer om educatief spelen, waarbij we de concepten die we een week geleden hebben geleerd herhaalden. Het spel "Klap in je handen en vang de bal" hielp ons om de getallen van 1 tot 10 te onthouden, maar ook om ons reactievermogen te oefenen. We vervolgden de reeks met het spel "Ping -Bong", wat een spel van concentratie en aandacht is.

We werden herinnerd aan de kenmerken van de herfst door "The leaves are blowing in the wind" te zingen en door een ander lied over de herfst te ontdekken " Aaa, it's autumn yes!".

Heb je ooit een ijverige, stille rups gezien die de kardinaalcijfers op zijn rug draagt? Natuurlijk niet, want het is onze uitvinding en we gaan er patent op aanvragen.

Zoals je op de foto's kunt zien, heb ik met behulp van de kastanjes, nadat ik eraan geroken had en hun vorm en kleur had benoemd, de omnidirectionele kardinale getallen van 1 tot 20 gevormd. Ook met kastanjes hebben we de getallen in 3D getekend en over emoties gepraat in de vorm van "emoticons".

Spelen, persoonlijke ontwikkeling en fotografie

Tekst en foto's door Raluca Tudorache

We genoten ook van een zonnige dag deze zaterdag, hoewel de zon zijn tanden erin zette. Maar dat weerhield ons er niet van om een verkennings- en ontdekkingsmissie te starten. Dus in teams van twee veranderden we in kleine ontdekkingsreizigers op zoek naar details.

Het thema was deze keer 'het menselijk lichaam', details en verschillende poses. De kinderen fotografeerden details van het lichaam van hun partner die ze interessant vonden en die ze konden vastleggen als onderdeel van een klein verhaal. Zelfs een klein detail kan iets over ons zeggen: een lachend oog versus een verdrietig oog, een glimlach versus een grimas, een oor en zijn mooie vorm, een vinger die ergens naar wijst...

Nadat we geprobeerd hadden om foto's te maken die pasten bij de verschillende details van onze gekozen partners, om zo elkaar nog beter te leren kennen, richtten we ons op portretten. Er werden portretten genomen in verschillende poses, bewegend of specifiek poserend.

Later, na de pauze, keerden we terug naar het klaslokaal en begonnen we opnieuw over het onderwerp, maar deze keer benaderden we het vanuit een ander perspectief. We probeerden de portretten van onze partners vast te leggen door ze in felle kleuren te tekenen.

De volgende keer richten we ons minder op het lichaam en meer op de geest en gaan we verder met de algemene kennistest en geheugen- en imagotraining. We zullen knipsels maken en met de hulp van hen en de kinderen zullen we een kleine sketch in elkaar zetten voor het evenement van volgende week.

Wat is jouw reactie?
0Gaaf0Upset0Liefde0Lol

Reactie toevoegen

naar boven
nl_NL