Workshop Roemeense taal en cultuur

Welkom terug na een welverdiende vakantie!

De les van deze zaterdag ging over "beroepen". We begonnen met een korte dialoog over wat de kinderen later zouden willen worden. We zullen zeker geen tekort hebben aan leraren, dokters, politieagenten, piloten en brandweermannen. Met behulp van fotokaarten noemden we andere beroepen en hun kenmerken: we leerden dat de kleermaker kleren maakt, de boer zorgt voor de boerderij en de dieren, de timmerman maakt meubels, de monteur repareert auto's, de brandweerman redt levens, de tandarts zorgt ervoor dat onze tanden gezond zijn en de filmregisseur maakt films.

Beginnend bij film, regisseur, film, acteur, keken we naar drie voorstukjes van de films "Veronica", "Inside out" en "The Twopenny Bag". De kinderen werd gevraagd de films en sommige personages te herkennen. Een geslaagde oefening! We neurieden ook een fragment uit het liedje "Veronica". We hebben hartelijk gelachen toen we de bekende animatiefilm "De Boze Mol" bespraken, waarin een mol op zoek gaat naar degene die op haar hoofd heeft "gepoept". De film werd vertoond op het Roemeense filmfestival SPOTLIGHT op 28 oktober. Onder een regen van gegiechel en mime leerden we ook hoe we dierlijke uitwerpselen in het Roemeens noemen: "baliga" wordt gemaakt door paarden, koeien en varkens; verantwoordelijk voor "găinaț" zijn vogels; en die olijfpitten heten "căcăreze" en worden gemaakt door geiten, schapen en konijnen.

De sterletter van de dag was "F". Na wat verwarring tussen de letter "v" en de Nederlandse "f"-klank, begreep ik - hoop ik - en herinnerde ik me dat in het Roemeens "f" gewoon wordt geschreven en gelezen als "f", dat we het tegenkomen in woorden als "film", "zoon", "dochter", "angst", "boon". De kleintjes schreven op het bord en wedijverden met voorbeelden van woorden met deze letter.

We sloten de les als kunstenaars af met het maken van een eikel met behulp van de vouwtechniek, die de kinderen mee naar huis namen.Volgende week zaterdag kijken we uit naar een volgende les, waarin we verder gaan met het thema knutselen. We weten niet welke ambachten jullie hebben, maar ze zijn zeker interessant en we zouden er graag meer over leren. Als je ons wilt vertellen over wat je doet of over een bepaalde hobby, schrijf ons dan. We geven je graag tien minuten van onze les.

Spelen en persoonlijke ontwikkeling

Vandaag hebben we ons weer gericht op woorden, hun betekenis en de situaties waarin we ze gebruiken, want nieuwe woorden leren en onze woordenschat verrijken is altijd leuk en interessant.

We begonnen met het oefenen van het Roemeense alfabet. Daarna brachten we de woorden onder de aandacht van de kinderen door middel van klassieke Roemeense spelletjes, die we vaak tot ver in onze tienerjaren met evenveel plezier en enthousiasme speelden.

De kinderen vonden FAZAN erg interessant en leuk. We hopen dat ze de volgende keer dat we weer spelen de regels onthouden en de kans krijgen om de nieuwe kennis die ze hebben geleerd te oefenen.Van eenvoudige woorden zijn we doorgegaan naar bredere begrippen van aardrijkskunde met TOMAPANT, waarbij we nieuwe namen leerden van landen, steden, bergen, wateren en zelfs planten en dieren. Van de top van de Karpaten daalden we af naar de Australische woestijn, waar een van de vreemdste dieren leeft, het vogelbekdier, waarover we wat konden praten en zo leerden hoe vreemd de natuur soms is. Bij deze gelegenheid kwamen we terug op een aantal oudere ideeën over Evolutie die we in eerdere lessen hebben besproken.

Maar we hebben samen nog veel te ontdekken. Ik ben blij dat we de vreugde van het ontdekken niet missen!

Tot de volgende keer: het allerbeste en veel succes in alles!

Tekst en foto's: Eliza van Peppen en Raluca Tudorache

Wat is jouw reactie?
0Gaaf0Upset0Liefde0Lol

Reactie toevoegen

naar boven
nl_NL