Dwerg werkplaats

Onze dwergen zijn machines geworden. Prachtige, vuurrode auto's gemaakt van kartonnen dozen, waarop de Dwergen wielen, koplampen en natuurlijk een stuur hebben geplakt. En met behulp van de beugels die aan de dozen vastzaten, werden de kinderen echte auto's! Daarna leerden we dat auto's op de straat rijden die we bouwden van een puzzel. We speelden ook met oversteken, gebaseerd op wat we leerden van deze video:Tut! Tut! Goede reis!

Spelen en persoonlijke ontwikkeling

We hadden de gelegenheid om weer een winderige zaterdag samen door te brengen met nietsvermoedende energie. We deden een paar oefeningen en hadden de gelegenheid om interessante dingen over elkaars persoonlijkheid te observeren.

Van een lichte warming-up, via een snelle karaktervormingsoefening met behulp van drie voorwerpen of rekwisieten, naar een korte introductie van dat karakter, gingen we verder met moderne danspassen en het oefenen van andere snelle reflexen. Maar we namen ook elementen uit eerdere spellen door en oefenden woordenschat en nieuwe woorden die we onlangs hadden geleerd.

Al met al hebben we afgelopen zaterdag samen een geweldige tijd gehad, wat me ertoe aanzet om voor de volgende keer wat lichtere oefeningen te proberen uit nieuwsgierigheid om de kwaliteiten van de kinderen op het gebied van introspectie, dromen en ontsnappen aan de werkelijkheid te verkennen.

Roemeense taal en cultuur

Onze les van vandaag begon in de kring, met een dialoog en een spel over het onderwerp handvaardigheid. We speelden met plaatjeskaarten en leerden nieuwe beroepsnamen (kok, bakker, ober, loodgieter, monteur, ingenieur, schoenmaker, enz. Wist je dat er ook een beroep als kabouter bestaat? Volgens de kinderen zijn ze er in vele soorten: schattig, vriendelijk, speels en ondeugend.

Nadat ze gemakkelijk hadden geraden wat er onder de theedoek op het dienblad zat dat ik had meegebracht, genoten we van appeltaart en lazen we het verhaal "De schoenmaker en de kabouters", een verhaal over dankbaarheid, over een arme schoenmaker die werd beloond door een paar ondeugende kabouters.

Een geslaagde oefening was een behendigheids- en samenwerkingsspel met de bal. De bal veranderde in een kabouter, stuiterde en haalde kattenkwaad uit, schakelde heen en weer en testte onze reactiesnelheid en grijpkracht.

Aan de werktafel kreeg elk kind een puzzel van een taart, met de opdracht om de taart te reconstrueren en op een vel papier te plakken. We eindigden de les met een boetseeroefening. De kleine bakkers/baksters creëerden taarten, cakes en etenswaren (erwten, gehaktballetjes, frietjes, enz.).Ik kijk ernaar uit om jullie de volgende keer weer te zien voor een nieuwe les, wanneer we het thema knutselen zullen afsluiten en misschien zullen profiteren van de kennis en aanwezigheid van speciale gast Dana Marin.

Tekst & foto's Dwerg werkplaatsDilek Iusuf
Tekst & film Spelen en persoonlijke ontwikkelingRaluca Tudorache
Tekst & foto Roemeense taal en cultuurEliza van Peppen

Wat is jouw reactie?
0Gaaf0Upset0Liefde0Lol

Reactie toevoegen

naar boven
nl_NL